«СБ» предлагает традиционный книжный обзор

Золото вымысла и ремесла

Ян Баршчэўскi. Шляхцiц Завальня, або Беларусь у фантастычных апавяданнях.

Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2014.

Гэта — кнiга, якую на Беларусi мусiць прачытаць кожны. Тэкст свой Ян Баршчэўскi напiсаў на польскай — у дзевятнаццатым стагоддзi мова беларускага народу, на якой калiсьцi пiсалiся Статуты Вялiкага княства Лiтоўскага i вялася дыпламатычная перапiска, не мела магчымасцi гучаць на старонках выданняў. Але ў кожным радку там жыве Беларусь. Дзеянне адбываецца ў Расонах i Полацку, на берагах Дзвiны i возера Нешчарда. Мы сустракаемся з сялянамi i шкалярамi, вандроўнымi фiлосафамi i карчмарамi, сляпымi жабракамi i летуценнымi юнакамi, дарэчы, i ў арыгiнале мова персанажаў — сакавiтая беларуская. «Шляхцiца Завальню» параўноўваюць з эпасам «Тысяча i адна ноч». Дзiвосны свет беларускай мiфалогii, старасвеччыны разгортваецца перад чытачом. Стары шляхцiц Завальня, захавальнiк сармацкiх iдэалаў, жыве на беразе возера Нешчарда. Калi ўзiмку яно замярзае, па лёдзе ўтвараецца дарога, i падарожныя нярэдка спыняюцца ў гасцiнным доме Завальнi. А калi завея — гаспадар заўсёды ставiць на падваконне запаленую свечку, каб заблукалыя людзi iшлi на выратавальнае святло. Адзiная плата ад гасцей — цiкавыя расповеды. А яны i стараюцца... Распавядуць i пра цмока, якi вылупiўся з яйка, i пра вужачую карону, пра ваўкалакаў i чарнакнiжнiкаў, iнфернальную Белую Сароку i Плачку, прывiд, якi з’яўляецца на курганах i могiлках... Ёсць сюжэты, якiя просяцца стаць асновай мiстычнага блокбастэру альбо серыялу, напрыклад, пра валасы, якiя крычаць на галаве, альбо пра шкаляра Люцэфугу. Вы даведаецеся, что акрамя папараць–кветкi на Беларусi растуць чароўныя жабер–трава, якая паказвае будучыню, i лятучая зёлка пералёт–трава вясёлкавага колеру. Вы пасмяецеся над прыгодамi кабеты–iнсекты, i вам захочацца больш даведацца пра гiсторыю краю, якi так палка любяць героi кнiгi.


Анна Гавальда. 35 кило надежды.

Москва, АСТ, 2015.

Это — из так называемых мотивационных книг, помогающих читателю в реальных проблемах. До сих пор я знакомилась с так называемой женской прозой Гавальды, она показалась мне достаточно качественной. Но педагогическая проза ей тоже удается. Представьте себе довольно типичную картину: тринадцатилетний мальчик плохо учится. Ну просто очень плохо. Ему с трудом даются и правила грамматики, и арифметические задачи... Зато у него от природы золотые руки, Грегор просто обожает что–нибудь мастерить и изобретать. Он готов трудиться и день и ночь, шлифуя или выпиливая. Но от одной мысли пойти на урок у него скручивает болью живот. Особенно тягостны уроки физкультуры — юный Грегор отнюдь не силач, он постоянный объект насмешек одноклассников и раздражения учителей. А родители, не слишком ладящие между собой, видят в мальчике свой позор и неудачи. Сын должен соответствовать! Плохо учится? Бездельник и тупица. А он талантлив. Просто у него иной склад ума. Только дедушка, бывший инженер, понимает мальчика, они вместе все время что–то мастерят... Что делать с такими детьми, как Грегор? К счастью, в книге подросток находит для себя пансион, где основной упор обучения — на ремесла. Но сколько в нашей жизни Грегоров, которых пытаются учить не тому, что им нужно, которых считают тупицами, внушают, что они неудачники, в то время как у ребят золотые руки и изобретательный ум... В общем, книгу полезно прочитать и родителям, и педагогам.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга»,
Минск, пр-т Независимости, 72.


Советская Белоруссия № 149 (24779). Пятница, 7 августа 2015

Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter