Обзор книг Наума Гальперовича "Час лiстападу" и Геннадия Шпаликова "Я шагаю по Москве"

Поэтам — поэтово

Навум Гальпяровiч. Час лiстападу.
Мiнск, Выдавецтва «Чатыры чвэрцi», 2017.

«Рос, вучыўся, блукаў па старадаўнiх вулках, слухаў шэпт нябёсаў i споведзь стагоддзяў». Так паэт, якому 14 студзеня, на стары Новы год, споўнiцца 70 гадоў, пачынае сваю бiяграфiю ў невялiкiм празаiчным пасляслоўi... Бо што тут удакладняць — бiяграфiя паэта ў вершах. У гэты зборнiк Навум Гальпяровiч адабраў, напэўна, тое, што яму падаецца самым дарагiм i шчырым. Пакутлiвы пошук радзiмы, адвечны канфлiкт памiж патрэбай у самавыяўленнi i пачуццём самазахавання... i выбар, якi зрабiў герой у «Баладзе чужога» — даказаць ў баi, не здраджваючы да апошняга, што ты свой. Няма выхаду, апрача як прыняць сваю iнакшасць:

Так каршун хапае кураня,
Так знянацку воўк ляцiць у яму...
Я аднойчы зблытаў сон i яву,
I цяпер туга — мая радня.
I да скону мне свой горб насiць,
Быць рабом незразумелых правiл
I даказваць зноў, што маю права
Быць такiм, якiм жадаю быць.

I Полацк, Полацк, Полацк... Родны горад, у любовi да якога Навум Гальпяровiч прызнаецца, як дыхае: «Я адсюль праз гады пранёс цiхi вечар i ранак сiнi, палатоўскi пясчаны плёс каля цэркаўкi Еўфрасiннi». Паэт прызнаецца ў гэтай любвi нават падчас вандроўкi ў Кiтай, пра што ягоная паэма «Адзiнае». Яшчэ адна магiстральная тэма — праблема пачутасцi. Чаго вартае прамоўленае слова, чаму яно б’ецца «аб сцяну глухую», цi ёсць у яго слухач?

У вершах шмат алюзiй — не толькi лiтаратурных, многiя вобразы звязаныя з музыкай, з выяўленчым мастацтвам — нiбыта паэт адказвае на пытаннi пра свае прыхiльнасцi. Мяркуючы па ўсiм, любiмы iнструмент Навума Гальпяровiча — скрыпка, улюбёны мастак — Марк Шагал, паэты — Барыс Пастарнак i Алесь Пiсьмянкоў.

Геннадий Шпаликов. Я шагаю по Москве.
Издательство АСТ, Москва, 2017.

Не прикидываясь, а прикидывая,

Не прикидывая ничего,
Покидаю вас и покидываю,
Дорогие мои, всего!
Все прощание — в одиночку,
Напоследок — не верещать.
Завещаю вам только дочку —
Больше нечего завещать.

Это предсмертные стихи легендарного Геннадия Шпаликова. Вот появляются же иногда творцы, которые делаются легендами. У них легкие строки и тяжелый характер, с ними невероятно интересно и невероятно сложно. Потому что им самим сложно, неуютно в этом мире. И они уходят рано и нелепо. Оставляя послевкусие недоговоренности, нераскрытой тайны и чувство вины: типа не уберегли... Хотя, думаю, дело не в силе внешних ударов, а во внутренней устойчивости. Шпаликова прославили фильмы по его сценариям — «Застава Ильича» и «Я шагаю по Москве». Советское руководство возмущалось: о чем это? Герои «шляются и ничего не делают». Белорусский режиссер Виктор Туров снял по сценарию Шпаликова фильм «Я родом из детства». В этой книге собрано стихотворное наследие поэта. Немного — но все золото и жемчуг. Простые строки, грустные, мудрые, хулиганские, иногда саркастичные, намертво оседающие в памяти. Наверняка кое–кто из вас их помнит, не догадываясь об авторстве: «В моем пальто под белый снег ушел хороший человек», «Бывают крылья у художников, портных и железнодорожников. Но лишь художники открыли, как прорастают эти крылья», «Бывает все на свете хорошо, в чем дело — сразу не поймешь», «Я пришел к вам в черном фраке, элегантный, как рояль», «Людей теряют только раз, и след, теряя, не находят»...

Ну что, вспомнили? Наверное, сразу с мелодиями. Ведь многое стало песнями. Почитайте, поностальгируйте по неповторимой атмосфере шестидесятых — оттепельных.
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter