У Белавежскай пушчы гукаў паляўнічага ражка не чулі многія дзясяткі гадоў. Гэты інструмент саступіў месца рацыям і мабільным тэлефонам. Аднак энтузіясты вырашылі адрадзіць традыцыі і правялі першы Міжнародны фестываль паляўнічай музыкі «Царская паляна». Фэст сабраў 25 салістаў і калектываў з Беларусі і Польшчы. Нягледзячы на дажджлівае надвор’е, паслухаць «пазыўныя» ражкоў прыехалі сотні чалавек.
Царская паляна стала месцам правядзення фестывалю невыпадкова. Менавіта на гэтым месцы баляваў пасля палявання апошні кароль Рэчы Паспалітай Ста-ніслаў Аўгуст Панятоўскі. Пазней гэтую паляну аблюбавалі прадстаўнікі савецкай па-літычнай эліты. Напрыклад, тут традыцыйна адпачывалі сакратары ЦК КПСС і іх ганаровыя госці.
Ужо ў XV стагоддзі без ражкоў не абыходзілася ні адно паляванне: «збор стралкоў», «прывітанне», «пачатак загону», «падзяка прыродзе» — у арсенале паляўнічых больш за сотню розных сігналаў.
Мікалай Шаўчук з Драгічына кіруе адзіным у Беларусі ансамблем, які грае выключна ражковую музыку. Называецца калектыў «Бакас».
— Калі на паляне выкладваліся трафеі, раскладаўся агонь, абавязкова гучала музыка ў гонар кожнага здабытага звера. Гэта да-ніна павагі жывёле, развітанне з лесам. Такім чынам чалавек прасіў прабачэння ў прыроды. У паляўнічых ёсць сігналы на ўсе выпад-кі жыцця. Самы любімы, вядома, запрашэнне на абед, — усміхаецца спадар Мікола.
У ходзе фесты-валю таксама прайшлі выстава сабак, конкурс паляў-нічай кухні. На Царскай паляне працавалі рамеснікі з розных куткоў Брэсцкай вобласці. Кожны змог паспрабаваць сябе ў ролі стралка, каваля і нават лучніка.
Госці фестывалю пачаставаліся дамашнімі каўбасамі, шашлыкамі з аленіны, ацанілі шматлікія супы і стравы з дзічыны. Вядома, не абышлося без традыцыйнай белавежскай самагонкі — «пу-шчанкі».
Арганізатары разлічваюць, што фестываль паляўнічай рогавай музыкі стане традыцыйным, а колькасць удзельнікаў і гасцей будзе павялічвацца з кожным годам.
p.losich@gmail.com