У маркетынгавых стратэгіях рэтэйл звычайна не арыентуецца на пакупнікоў з тоўстым кашальком

Мара гурманаў

Каторы год перабіваючыся з квасу на ваду, гандаль марыць пра багатага пакупніка. Таго самага, з заможных часоў. І не проста з нядрэнным заробкам у доларавым эквіваленце, але і з пякучым жаданнем траціць. Доўгія чэргі ў касах гіпермаркетаў ператварыліся ў даволі рэдкую з'яву, усе прадаўцы ў адзін голас гавораць аб эканомным пакупніку, якога ўжо трэба завабліваць рознымі бонусамі і іншымі плюшкамі. Камунікацыйная прастора стракаціць прапановамі «танней не прыдумаеш»: адны прапануюць купіць яйкі з неймаверным дысконтам, другія — каўбасу, трэція — сыр і алей... Самае пацешнае, што з-пад увагі рэтэйлу неяк незаўважна выпаў багаты спажывец. Не алігарх, але з прыстойным прыбыткам, які можа дазволіць сабе пацешыць смачным страўнік. Фармат харчовых буцікаў, які некалі асцярожна зараджаўся ў Беларусі, ціха і непрыкметна памёр у гады «фінансавай дыеты», так і не паспеўшы толкам вылупіцца з яйка. Зрэшты, засталося яшчэ нямала разнастайных гандлёвых фарматаў, якія вельмі паспяхова эксплуатуюць у іншых краінах. Але ў нас удзельнікі рынку чамусьці праходзяць міма іх, арыентуючыся выключна на ўніверсальнага пакупніка.

Фармат харчовых буцікаў у краіне пакуль не прыжыўся.
фота bdg.by

Няпростая макраэканамічная гісторыя апошніх трох гадоў прычасала многія, калі не большасць, гандлёвыя кропкі пад адзін капыл. Асартымент, палітыка цэн у асноўных гульцоў калі і адрозніваюцца, дык толькі ў дэталях. Дробныя фарматы імкнуцца прытрымлівацца за лідарамі. Таму ўсе «маркеты» сталі падобныя на ікру ў бляшанцы: гандлёвых кропак шмат, але паспрабуй знайдзі прынцыповыя адрозненні.

Гэты трэнд бачаць і ў Асацыяцыі рознічных сетак. Тлумачыцца ён вельмі проста: падзенне пакупной здольнасці накрыла рынак у канчатковай стадыі экстэнсіўнага росту. Большасць вядучых кампаній перажылі ў 2010-х гадах інвестыцыйны бум, адкрылі мноства крам, у тым ліку і з прыцягненнем пазык. Зараз прыходзіцца думаць, як вяртаць даўгі пры не самай натхняльнай абарачальнасці тавару і вельмі сціплай рэнтабельнасці. Як сцвярджаюць у асацыяцыі, у прадуктовым рэтэйле яна ледзь-ледзь перавышае 1 працэнт. У самых удачлівых з цяжкасцю дацягвае да двух працэнтаў. Вельмі сціплая маржынальнасць, каб у бліжэйшай будучыні спадзявацца ўздыхнуць цалкам свабодна фінансава. У любым выпадку, усе стараюцца звесці рызыкі да мінімуму. Пры цяперашнім становішчы рэчаў кожны пралік можа занадта дорага скончыцца. А таму шмат хто абралі найбольш бяспройгрышную стратэгію, арыентуючыся ў сваёй маркетынгавай палітыцы на самага ўсярэдненага пакупніка. З яго патрэбамі і грашовымі магчымасцямі. Як ні парадаксальна, сегмент прэміум-прадуктаў застаўся амаль без увагі. Несумненна, у буйных універсамах сустракаюцца дарагія прадукты. У некаторых выпадках нават элітныя. Але гэта ўсяго толькі фрагменты, наўрад ці здольныя захапіць сваёй разнастайнасцю вытанчаны густ.

Несумненна, сярэдні беларус, на жаль, не вельмі багаты, каб станавіцца ў чаргу за пармскай вяндлінай або арыгінальнымі французскімі сырамі вышэйшай пробы. Тым не менш праслойка людзей з даходамі вышэй за сярэдні ёсць. І з разняволеннем дзелавой ініцыятывы яна, па ідэі, павінна толькі пашырацца. Але гандаль чамусьці іх не заўважае. У нейкай ступені нават ігнаруе. Каму ад такой пазіцыі горш — складанае пытанне. У рэшце рэшт, Беларусь размешчана на скрыжаванні ўсіх дарог. І не праблема зладзіць сабе свята гурманства ў Прыбалтыцы ці Польшчы. Бо немалая колькасць харчовых турыстаў едуць за мяжу не за таннасцю, а за асартыментам. Можна, вядома, вінаваціць іх у непатрыятызме: усё ж такі вывозяць валюту. З іншага боку, альтэрнатывы на радзіме проста адсутнічаюць. Іншае пытанне, як падштурхнуць прадпрымальнікаў да развіцця новых фарматаў гандлю: не масавых, але вельмі цікавых для ўсіх. Тым больш што ў заходніх суседзяў такі вопыт ёсць. Некаторыя беларускія вытворцы таксама здольныя ствараць дзіўныя, смачныя, але нятанныя вырабы. Аднак атрымліваюць праблему са збытам. У буйных гандлёвых кропках прынцыпова важная цана, а профільныя буцікі для гурманаў проста адсутнічаюць. А шкада. У рэшце рэшт, падобныя гандлёвыя кропкі з'яўляюцца не толькі крамамі, але і своеасаблівай рэкламай краіны. Павышаюць яе імідж: і сярод «абарыгенаў», і сярод турыстаў.

volchkovvv@mail.ru
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter