Книжный навигатор

Рыцари правды

Даниил Гранин, Алесь Адамович. Блокадная книга. Минск, Мастацкая лiтаратура, 2015.

«Не буду подробно описывать, как мы — вдвоем или каждый из нас самостоятельно — искали адреса блокадников, телефоны, ездили, ходили, знакомились, расспрашивали, записывали. От человека к человеку, от квартиры на одном конце огромного города к дому, квартире — на другом». Гэта з прадмовы Алеся Адамовiча да легендарнай «Блакаднай кнiгi», якая сабрала сведчаннi аб ленiнградскай блакадзе. Стварэнне яе — велiзарная, эмацыйна цяжкая праца, за якую баялiся брацца... З 10 — 12 запiсаных апавяданняў–успамiнаў звычайна толькi адно было настолькi ўзрушаючым, каб стаць часткай твора. Але за спiной Адамовiча быў ужо досвед працы над аналагiчнай «Вогненнай кнiгай» пра спаленыя беларускiя вёскi. А ленiнградзец Данiiл Гранiн не мог адмовiцца ад магчымасцi сказаць пра трагедыю i подзвiг свайго горада. Так, чытаць гэта цяжка. Часам амаль невыносна... Але талент аўтараў зрабiў тэкст не проста зборам сведчанняў, а высокамастацкiм творам, звышiдэя якога гучыць актуальна на ўсе часы: «Внутренняя культура, интеллигентность — сила, а не слабость человека». Адны, пастаўленыя на мяжу выжывання, трацiлi чалавечае аблiчча, забiралi чужыя карткi на харчаванне, забiвалi... Другiя ахвяравалi сабою, каб кагось уратаваць... Бо любоў да iншых, творчая праца, сiла духа i iнтэлекту не давала голаду зжэрцi iх сiлы, сумленне i здольнасць супрацiўляцца смерцi... Дарэчы, iдэя кнiгi з’явiлася ў Алеся Адамовiча дзякуючы знаёмству з Галiнай Гарэцкай, дачкой рэпрэсаванага беларускага класiка Максiма Гарэцкага, якая таксама перажыла блакаду. У выданне ўключаныя вытрымкi з нататнiкаў Алеся Адамовiча, iнтэрв’ю з аўтарамi, фотаздымкi, якiя немагчыма разглядаць абыякава, i пранiзлiвы артыкул Данiiла Гранiна «Ромовые бабы», якi нядаўна змусiў некаторых абурыцца, бо непарадная праўда пра вайну дасюль не ўсiм даспадобы.

Гэтую кнiгу, якая мае агульначалавечую каштоўнасць, павiнны прачытаць усе, асаблiва ў год юбiлею Перамогi.

Евгений Евтушенко. Собрание сочинений. Т. 1. Москва, ЭКСМО, 2014.

«Автобиография поэта — это его стихи. Все остальное — лишь примечания к автобиографии». Собственно, этими словами Евгений Евтушенко честно очертил границы своей прозы. Впрочем, ее все равно интересно читать, как любопытно читать мемуары и записные книжки, раскрывающие личность известного человека, да и владение словом даже в другом жанре не утратишь. Тем более биография автора и его родословная достаточно богаты... В замечательном предисловии к этому тому Льва Анненского говорится об избыточности, свойственной манере Евтушенко, о его жажде ухватить все — поэтому нет «единственной любви», поэтому — «коллекционирование посещенных стран — факт (94 страны — подсчитал же!)... Он уверен, что все, чего у него почему–то нет, у него украли. Отобрали!». Не зря Евтушенко сравнивают со стихией: это явление, принадлежащее эпохе, в другую было бы невозможно. Стадионы, которые ловят слова поэта, обретающие сразу же, при жизни, бронзовую весомость... Сегодня поэты выходят на сцены ночных клубов, чтобы постебаться. Пафос и романтика не в моде. Но и они, самые нынче модные, будут когда–то переоценены. Поэт, переживший свою эпоху... Конечно, это грустно, но в ностальгической печали есть своя прелесть.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 90 (24720). Пятница, 15 мая 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter