Драўлянаму абярэгу нашы продкі прыпісвалі цудадзейную сілу, называлі яго абаронцай дзяцей, сімвалам сямейнага шчасця. Але знайсці птушку ў доме і ўбачыць яе на свае вочы аказалася не так проста. Абярэг нельга доўга захоўваць. Дырэктар Бярозаўскага цэнтра рамёстваў Наталля Кавалевіч расказвае чаму:
— Выраблены з асінавага або ліпавага палена абярэг вешалі ў хаце, а пасля Каляд спальвалі ў печы. Або ў вогнішчы на Купалле. Лічылася, што птушка забірае з сабой усё дрэннае, таму трэба спаліць сабранае ёю зло ў агні, а потым зрабіць новы абярэг.
Птушкi-абярэгi традыцыйна вешалi над калыскамi. Лiчылася, што яны аберагаюць дзяцей
Аляксандр Лаўрыновіч праводзіць у цэнтры рамёстваў майстар-класы для школьнікаў. Працэс вырабу драўлянай птушкі паказваюць нават малым з дзіцячых садкоў. За працай майстра яны сочаць неадрыўна. Але дзецям нож у рукі ніхто не дае — ён вельмі тонкі і восты. Аляксандр апісвае кожны вытворчы этап:
— З аднаго бруска выразаецца тулава і галава, з другога — крылы. Самая адказная аперацыя — расшчапленне брускоў на тонкія пласцінкі. Чым танчэй пласцінкі, тым больш ажурнай атрымаецца птушка. Брускі злучаюць адзін з адным. Потым «распускаецца» пер’е. Шчэпавая птушка не пакрываецца лакам, не выкарыстоўваецца нават клей. Такая традыцыя. Абярэг павінен быць «жывым». Дарэчы, зрабіць яго можна толькі з сырога дрэва. Спазнішся — і «развесці» пер’е ўжо не атрымаецца.
Большасць работ майстра Аляксан-дра ПРАКАПЧУКА прысвечана кляштару картузіянцаў — аднаму з сiмвалаў Бярозы
У мiнулым годзе працэс вырабу драўляных птушак уключылi ў спiс матэрыяльных культурных каштоўнасцей Беларусi
У Бярозаўскім цэнтры рамёстваў ёсць яшчэ адзін майстар, які асвоіў амаль забытае рамяство — Аляксандр Пракапчук. Ён нават зрабіў эскіз скульптуры, прысвечай шчэпавай птушцы. Яе можна ўбачыць у цэнтральным парку Бярозы. Але ж большасць работ Аляксандра Пракапчука прысвечана іншаму сімвалу Бярозаўскага краю — кляштару картузіанцаў. Яго лёс хвалюе майстра:
— Гэты гістарычны аб’ект трэба абавязкова захаваць для нашчадкаў. Нажаль, зараз ён разбураецца. Праз якіх пяць год ужо няма будзе чаго захоўваць. Унікальны кляштар проста знікне.
У Бярозаўскiм раённым цэнтры рамёстваў аднаўляюць не толькi рамёствы i старадаўнiя традыцыi, aле i нацыянальныя строi
Шмат якія з мясцовых традыцый удалося захаваць і нават аднавіць дзякуючы намаганням Наталлі Кавалевіч. Майстэрства рабіць драўляныя птушкі, напрыклад, паспелі пераняць у старых майстроў, якіх і раней былі адзінкі, а зараз наогул амаль нікога з іх у жывых не засталося:
— Многія мясцовыя жыхары памятаюць, што такія птушкі раней прадавалі на рынку ў Бярозе. Але хто іх рабіў і як — не ведаў ніхто. Мы адшукалі майстроў на ўскрайку Здзітаўскай пушчы, таксама ў Драгічынскім районе, паспелі пераняць іх майстэрства. Пазней даведаліся, што такія абярэгі рабілі і ў Белавежскай пушчы. Тэхналогіі падобныя, але адрозненні ўсё ж ёсць. Дзякуючы птушцы мы ўзнялі цэлы пласт беларускай традыцыйнай культуры — выраб драўляных цацак. Некаторыя з іх ужо асвоілі. Але ж работы ў гэтым накірунку яшчэ вельмі многа.
Некалькi гадоў таму ў гарадскiм парку Бярозы паставiлi скульптуру, прысвечаную драўлянай птушцы
p.losich@gmail.com
Фота Сцяпана ЦЮШКЕВІЧА, Кацярыны ГАРАЕВАЙ (БелТА) і аўтара