В повседневной педагогической деятельности уделяю внимание каждому юному дарованию – профессор Булацкий

Прафесар кафедры тэлебачання і радыё факультэта журналістыкі БДУ Вячаслаў Булацкі: «Уважліва стаўлюся да кожнага юнага даравання»

У мінулы чацвер, 21 верасня, на нарадзе па пытаннях удасканальвання адукацыйнай сферы Прэзідэнт — сярод абмеркавання найбольш значных аспектаў гэтай важнай дзяржаўнай справы — звярнуў асаблівую ўвагу на падрыхтоўку кадраў і выхаваўчую работу сярод студэнтаў у вышэйшых навучальных установах краіны. Аляксандр ­­Лукашэнка сказаў і аб тым, што беларускай моладзі трэба забяспечыць умовы для прафесійнага станаўлення і развіцця ў сваёй краіне. Дзеля гэтага неабходна вызначыць механізм працы сярэдняй школы, ВНУ на перспектыву. Прэзідэнт, у прыватнасці, адзначыў: «Подчеркну: наиболее талантливые и перспективные абитуриенты должны быть востребованы на родине. Это мое железное правило. Тем более что при посещении Национального детского технопарка я еще раз убедился: умных, любящих Беларусь ребят у нас действительно много. Надо просто их поддержать, показать перспективу самореализации и карьерного роста. Если говорить по-простому, направить на путь истинный».

Аб пошуках і пеставанні талентаў у сучасных студэнтаў, асабліва першакурснікаў на факультэце журналістыкі — адным з самых творчых у БДУ, аб іншых накірунках працы выкладчыкаў, некаторых традыцыях вышэйшай школы, а таксама асабістых падыходах і планах мы пацікавіліся ў прафесара кафедры тэлебачання і радыё Вячаслава БУЛАЦКАГА.



— Вячаслаў Рыгоравіч, у нашай краіне надаецца вялікая ўвага адукацыі і выхаванню моладзі. На нарадзе па пытаннях удасканальвання гэтай сферы Прэзідэнт заявіў, што найбольш таленавітыя і перспек­тыўныя абітурыенты павін­ны быць запатрабаванымі ў Беларусі. Як такая справа наладжана на адным з самых творчых факультэтаў БДУ?

— Трэці год разам з Белтэле­радыёкампаніяй кафедра тэлебачання і радыё арганізоўвае конкурс «Тивиар». Удзельнічаюць не толькі студэнты БДУ, а і іншых ВНУ, старшакласнікі, творчая моладзь. Многія з іх становяцца запатрабаванымі на факультэце журналістыкі. Актыў­на праводзіцца ідэалагічная работа, запрашаюцца выкладаць прафе­сіяналы беларускай медыя­індустрыі.

Значную дапамогу па пытаннях удасканальвання вучэбнага працэсу і ўзмацнення ідэалагічнай работы факультэта аказвае створаны па ініцыятыве Прэзідэнта назіральны савет, узначаліў яго міністр інфар­мацыі. Члены гэтага савета кансультуюць студэнтаў, сустракаюцца з выкладчыкамі, ладзяць сумесныя мерапрыемствы з мэтай паказаць перспектыву самарэалізацыі і кар'ернага росту моладзі.

Выяўленню юных дараванняў садзейнічае і рэспубліканскі творчы конкурс «Тэлевяршыня». Журы ўсталявала спецыяльны прыз «Дэбют», які ўручаецца найбольш таленавітым студэнтам факультэта журналістыкі і рэжысёрска-аператарскага факультэта Беларускай дзяржакадэміі мастацтваў.

Ідэйнаму выхаванню заўжды надавалася ўвага. Пастаянна праходзяць сустрэчы з цікавымі творцамі, патрыётамі. Памятаю, як у гады майго студэнцтва частымі гасцямі факультэта былі героі Савецкага Саюза — жывыя сведкі ваенных падзей: франтавікі, партызаны, падпольшчыкі. А як палка разгараліся спрэчкі на дыспутах, камсамольскіх і партыйных сходах! Праводзіліся конкурсы сярод студэнтаў на лепшы матэрыял, рэдкалегія пільна іх адбірала. Кожны курс выпускаў рукапісную насценную газету. У нас рэдагаваў яе былы армеец Уладзімір Далькоў. Высока трымалася планка патрабаванняў да матэрыялаў. Вялікае шчасце было бачыць уласны артыкул у гэтым выданні.

Шмат карыснага давала студэнтам журналісцкая практыка ў рэдакцыйных калектывах. Важнай падтрымкай для нас было і куратарства Ангеліны Аляксандраўны Рудэнка, адчувалі яе сардэчнасць. Ніколі яна не карысталася канспектамі. Дзве гадзіны заняткаў праляталі імгненна.

Увогуле, з'яўленне высокапра­фесій­нага выкладчыка ў аўды­торыі — вялікая ўдача для навучэнцаў. На факультэце панавала атмасфера даверу паміж педагогамі і студэнтамі. Была своеасаблівая школа этыкету ўзаемаадносін паміж пакаленнямі, калегамі розных узростаў. На нядаўняй нарадзе Прэзідэнта з рэктарамі вышэйшых навучальных устаноў і экспертамі ў БДУ прадметна абмяркоўваліся перш за ўсё перспектывы развіцця галоўнага ўніверсітэта краіны. Асобная ўвага надавалася і нашаму факультэту. Прагучалі меркаванні адносна перспектыў далейшага яго развіцця. Аляксандр Рыгоравіч Лукашэнка трапна адзначыў: самае галоўнае для чалавека — адукацыя… Потым усё астатняе. Гэта сапраўды так. Майму пакаленню пашчасціла вучыцца ў майстроў слова, таленавітых творцаў: прафесараў Рыгора Васільевіча Булацкага, Барыса Васільевіча Стральцова, Яўгена Рыгоравіча Радкевіча. Сустракацца з імі на занятках для нас было вялікім гонарам. У той час на факультэце пераважалі выпускнікі сельскіх школ.

— Вы ж таксама ў нейкім сэнсе маеце сельскія карані?

— Так. Памятаю, як кожнае лета старэйшую сястру, мяне і малодшага брата бацькі адпраўлялі на сваю малую радзіму, на Бабруй­шчыну. Спачатку мы праводзілі канікулы ў бабкі Вілі (бабуля па лініі маці Вільгельміна Францаўна Альхоўская). На стале ў яе ляжала Біблія на польскай мове. Вытрымлівала яна ўсе пасты, была адной з найбольш паважаных каталічак Бабруйска. Калі на набажэнства прыязджала высокае духавенства, яе афіцыйна запрашалі. Дзядуля Мікалай Паўлавіч, сібірак, працаваў шафёрам. Далучаў мяне да сталярнай справы, навучыў майстраваць вырабы з дрэва.

На другую палову лета ад­праўляліся ў вёску Мачулкі, на бацькаву радзіму, што знаходзілася за два дзясяткі кіламетраў ад Бабруйска. Дабіраліся на машыне, якую выдзяляў сябра таты, рэдактар бабруйскай аб'яднанай газеты Мікалай Паўлавіч Валадковіч. З аўтатрасы, што вядзе на Слуцк, да Мачулак ехалі па лясной калдобістай дарозе. У пасляваенны час сям'я бацькі перабралася з хутара ў вёску. Паміж Мачулкамі і суседняй Мартынаўкай рос калгасны сад, была саджалка. У ёй звычайна ў канцы жніўня вымочвалі лён. Мо таму і атрымала вёска адпаведную назву. Землякі дзядулю ласкава называлі Васільчыкам. Ён славіўся як руплівы гаспадар, апроч таго, быў адменным музыкай. Граў на скрыпцы, гармоніку і віртуозна выстукваў у бубен. Да гэтых інструментаў прызвычаіў і майго тату. Вяскоўцы адзначалі, што пад мелодыі дзедавай скрыпкі і бацькавага гармоніка нельга было ўтрымацца на вяселлі ці іншай урачыстасці.

У сенакосны час раніцай вёска абуджалася ад кляпання кос. Ра­зам з дзядулем адпраўляўся на сенажаць мой бацька. Вабіў гэты занятак і мяне, але трымаць касу не навучыўся. З нізкіх мясцін траву цягалі сушыць на грудок. Як толькі пакосы падсыхалі, мы іх варочалі, а потым зграбалі сена.

З тых далёкіх часоў дзяцінства запомнілася, як на дарозе, што вяла з лугавіны, здалёк выплывала капа сена, а пад ёю ледзьве праглядвалася постаць дзеда. Без справы ён ніколі не сядзеў, а ў вольны ад працы час любіў смаліць самакруткі. Тытунь вырошчваў на агародзе. Сушыў, назапашваў на доўгую зіму. Прасіў, каб прывозілі яму з горада газеты на самакруткі. Колькі разоў бацька прапаноўваў папяросы «Беламорканал», але дзед іх не прымаў. Да апошніх сваіх дзён смаліў самасад.

— Мо гэты рамантычны ўклад жыцця і паўплываў на ваш выбар прафесіі?

— Вёска, у адрозненне ад горада, больш развівае ў чалавеку духоўнасць. Там усё навідавоку. Наш падворак летам звінеў дзіцячымі галасамі. Было тут чым заняцца і шасцярым малым баць­кавай малодшай сястры. Запом­ніўся яе меладычны голас і тое, што амаль круглы год жанчына хадзіла басанож. Часта ў доме збіраліся сваякі, успаміналі родных, што не вярнуліся з вайны. Старэйшы брат таты Павел загінуў пры вызваленні Польшчы ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў. Забрала Вялікая Айчынная і старэйшую сястру. Да пераможнага мая 1945-га граміў ворагаў бацька Рыгор Васільевіч. Служыць у армію пайшоў з гістфака БДУ па сталінскім закліку, а адтуль яго накіравалі паступаць у Мелітопальскую лётную школу. Асаблівага жадання не было. На ўступных экзаменах побач з ім сядзеў юнак, які марыў стаць лётчыкам, але не мог справіцца з задачай. Бацька дапамог яму, а сваё заданне наўмысна не выканаў. Афіцэр, які праводзіў экзамен, заўважыў гэта. Курсантам тата ўсё ж такі стаў. Пасля вучобы яго накіравалі на Далёкі Усход. Пакуль дабіраўся цягніком, пачалася вайна. Моладзь ірвалася на фронт, але камандаванне нікога не адпускала: трэба было ахоўваць усходнія рубяжы.

— Рыгор Васільевіч cтаяў у вытокаў стварэння факультэта журналістыкі ў БДУ. Яго былыя вучні — вядомыя журналісты, дзяржаўныя дзеячы. З журфакам непарыўна звязана ваша жыццё, хаця была магчымасць прысвяціць яго практычнай журналістыцы. Не шкадуеце?

— Выкладчыцкай дзейнасцю заняўся не адразу. Пасля заканчэння журфака на Беларускім радыё рыхтаваў спецвыпускі папулярнай у той час радыёпраграмы «Беларуская маладзёжная» для воінаў Савецкай арміі. Вучоба ў аспірантуры, абарона кандыдацкай дысертацыі, прысвечанай даследаванню развіцця беларускай журналістыкі, у Ленінградскім універсітэце. Ад бацькоў пераняў жыццёвы дэвіз: як ты адносішся да людзей, так і яны будуць да цябе ставіцца. Эстафету кіраўніцтва кафедрай тэлебачання і радыё перадаў нашай выпускніцы кандыдату гістарычных навук Алесе Юр'еўне Кузьмінавай. На гэтай кафедры працую прафесарам, падтрымліваю сувязь з многімі былымі выхаванцамі.

— У кабінеце кафедры тэлебачання і радыё сцяну ўпрыгожваюць партрэты вы­пускні­коў розных гадоў. Амаль усе яны вядомыя медыйныя асобы. Галерэя папаўняецца?

— Канешне, кожны выпуск дорыць новыя імёны. Ганаруся, што ў іх поспеху ёсць і часцінка выкладчыцкай працы. Зоркі тэлебачання і радыё Алена Спірідовіч, Віталь Навіцкі, Максім Угляніца, Наталля Надольская, Кацярына Забянько, Таццяна Шчарбіна, Павел Лазовік, Наталля Марынава, Алена Бірэцкая, Алена Міхайлоўская, Андрэй Тур і іншыя выхаванцы нашай кафедры паспяхова знайшлі сябе ў жыцці. Сярод іх ёсць і лаўрэаты Нацыянальнага творчага конкурсу «Тэлевяршыня», дзе я ў саставе журы з пачатку арганізацыі правядзення яго і па сённяшні дзень. Працую і ў журы тэлеконкурсу «Бриллиант содружества» выканаўчага камітэта СНД. Спецыяльным прызам адзначана кафедра тэлебачання і радыё факультэта журналістыкі. З асаблівым хваляваннем уручаў статуэтку і дыплом лаўрэата сыну — выпускніку нашага факультэта Паўлу Булацкаму. У Белтэлерадыёкампаніі ён узначальвае творчую дырэкцыю. Нас з жонкай Наталляй Аляксееўнай, прафесарам кафедры сусветнай літаратуры Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта культуры і мастацтва, радуюць поспехамі ўнук Аляксей і ўнучка Ганначка.

У штодзённай выкладчыцкай дзей­насці ўважліва стаўлюся да кожнага юнага даравання, імкнуся пад­трымаць, дапамагчы вызначыцца ў творчасці. Мне, як навуковаму кіраў­ніку, прыемна, што сёлета выдатна абараніла кандыдацкую дысертацыю, прысвечаную даследаванню інфармацыйнага радыёвяшчання Бела­­русі ва ўмо­вах трансфармацыі медыясістэмы, старшы выкладчык нашай кафедры Ганна Леанідаўна Лебедзева. Для правядзення лекцый і практычных заняткаў па спецыяльных дысцыплінах выбудавана пэўная сістэма, прыкладаюцца намаганні, каб яна эфектыўна працавала. Пра­фесарска-выкладчыцкім калектывам кафедры па заказе Мінадукацыі выдадзены падручнікі «Асновы беларускай радыёжурналістыкі» і «Асновы беларускай тэлежурналістыкі». Гэтыя выданні насычаны багатым гістарычным і факталагічным кантэнтам.

Тэлерадыёстудыя факультэта журналістыкі аснашчана самым сучасным прафесійным абсталяваннем, што дае магчымасць маладым творцам больш глыбока спасцігаць азы прафесіі. Акрамя беларускіх студэнтаў, у нас вучыцца і моладзь з замежных краін. Пастаянна абнаўляецца выкладчыцка-прафесарскі састаў, удасканальваецца праграма падрыхтоўкі журналістаў. Спіс дысцыплін папоўнілі асновы дзяржавы і права, эканоміка, профільныя спецкурсы.

Кожную восень муза кліча ў храм навукі няўрымслівых рамантыкаў. Наша місія — дапамагчы студэнтам раскрыць закладзены ў іх патэнцыял і пераўтварыць яго ў чалавечы капітал — адзін з самых каштоўных рэсурсаў дзяржавы.

subbat50@mail.ru
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter