Обзор книг "Пясочны гадзiннiк лёсу. Сербская проза ХХ стагоддзя" и Сергея Шаматульского "Они"

Обличья в зеркале судьбы

Пясочны гадзiннiк лёсу. Сербская проза ХХ стагоддзя.
Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2018.

У гэтым годзе ганаровы госць Мiнскай мiжнароднай кнiжнай выставы–кiрмашу — Сербiя. Вядомы беларускi перакладчык Iван Чарота падрыхтаваў для нас панараму сербскай прозы ХХ стагоддзя. Адкрываецца зборнiк перакладамi класiка Бранiслава Нушыча, майстра сатыры, — яго творы гучалi па–беларуску i раней, напрыклад п’еса «Панi мiнiстарка». А вось Радоэ Даманавiч, таксама пачынальнiк сербскай сатыры, вядомы нашмат менш. Але тое, пра што ён разважаў стагоддзе таму, сугучна тым праблемам, над якiмi разважалi i беларускiя адраджэнцы пачатку XX стагоддзя: захаванне культурнай самабытнасцi, любоў да народнай спадчыны.

Чытаеш, i нагадвае дыскусii Вацлава Ластоўскага i Максiма Багдановiча!

Iва Андрыч, Бранка Чопiч, Драгаслаў Мiхаiлавiч, Гроздана Олуiч, Бранiслаў Црнчавiч... Кожны са сваiм стылем, але ўсе пазнаёмяць вас с жыццём простых сербаў, з iх фальклорам i ментальнасцю, з падзеямi, якiя адбiлiся на лёсах народа. Вы сустрэнецеся з жорсткiмi карцiнамi рэальнасцi i эксперыментальным «перавернутым апавяданнем». Разам з Горанам Петравiчам задумаецеся над сэнсам быцця... Нязначнае здарэнне. Пiсьменнiк парэзаўся аб паперу. Упала кропля крывi. Колькi розных кропель, малыя светы, у якiх бачны вялiкi, ён успамiнае! Ад кроплi вады, што сцякае па падбароддзi ў дзяцiнстве, да кроплi свечкi на руiнах царквы... Кроплi ў бiблiятэцы, дзе дах цячэ i лiтаратурны вечар праходзiць сярод перапоўненых ночваў i пустых кнiжных палiц... «I тая апошняя, лёсавызначальная кропля, што ледзянее, што камень прабiвае, што дрэва ламае».

Сергей Шаматульский. Они.
Минск, Книгосбор, 2017.

«Все с ней было хорошо, только ножки отсутствовали. Взамен туфелек и ботиночек одеяла цветные, летом простынка или тонкий плед — протезов не практиковала. Люди шептались, но кто мог знать, отчего такая беда: сама она ничего не рассказывала, подруг не имела, а только бубнила: «Голову влево», «Голову вправо», «Не моргать» — молчунья, в общем». Всего пару страничек — и судьба, которая может быть развернута в роман... Удивительно зрелая, я бы сказала, эта маленькая дебютная книга. Отточенные фразы, ничего лишнего. И то внимание к маленькому человеку, сострадание, которых так не хватает современной литературе.

«Страшно — это что помоют чужие. Остальное не страшно. Остальное поместится в пакет, в котором раньше носила хлеб, а теперь себя: два полотенца, носки, тапочки — легко, не надорвешься. А что жизнь твоя вся между этими полотенцами, что судьба в протертых пятках да штопанном мыске, так она и не весит ничего совсем».

Истории, истории... Узнаваемые, достающие до сердца. Из этих маленьких стеклышек — все сложено. Все большие картины. Быт провинциального городка, война,  перестройка, современность... «Они — это мужчины и женщины, взрослые и дети, жившие когда–то и живущие сейчас; они всегда рядом с нами, они — в нас, они — это мы».

Вглядитесь в черно–белые фотографии, вчитайтесь в лаконичные, точные строки. Смейтесь, плачьте, исцеляйтесь от равнодушия.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter