Днямі завяршаецца грамадскае абмеркаванне генеральнага плана развіцця Мінска. Як зменіцца горад у бліжэйшыя 15 гадоў? Відавочна адно: ён будзе будавацца. А значыць, да сённяшніх жылых масіваў, комплексаў офісаў дададуцца новыя гмахі з бетону і шкла. Як не згубіцца сярод іх? Як зрабіць гарадское асяроддзе камфортным?
Фото Виталия ГИЛЯ
У скульптуры тут асаблівая роля. Яна ажыўляе нават самую сумную прастору, уносіць гармонію, супакойвае і ўзнімае настрой, развівае фантазію і будзіць уяўленне. І вось мы ўжо ўсміхаемся «Гандлярцы семачкамі», уваходзячы на Камароўскі рынак, падміргваем аматару папарыцца «Васю» каля лазні на Маскоўскай, фатаграфіруемся з «Незнаёмкай» у Міхайлаўскім скверы.
Якія скульптуры неабходны сёння мегаполісу? Многа ці мала іх у Мінску? І хто вырашае, якія фігуры патрэбны гораду? Паспрабуем разабрацца.
Скульптура і мегаполіс
Вядомы майстар, загадчык кафедры скульптуры Беларускай дзяржаўнай акадэміі мастацтваў Уладзімір Слабодчыкаў упэўнены: гарадская скульптура — рэч бяспройгрышная. Бо яна застаецца для будучыні. Разважае: вядома, жывапіс і графіка таксама неабходныя, але яны менш даступныя. Гэта музейныя рэчы. Ці так часта мы ходзім у музеі? А скульптуру, ідучы па горадзе, бачым штодзень, яна ўплывае на нас пастаянна, і гэта каласальнае эстэтычнае і выхаваўчае ўздзеянне.
Фото Виталия ГИЛЯ
— Мегаполісу скульптура проста неабходная. Вялікія сучасныя будынкі ціснуць на чалавека, у горадзе ён адчувае сябе безабаронным — вакол бетон. Скульптура ажыўляе гэтае асяроддзе, сагравае, збліжае чалавека і горад, робіць прастору больш жыццёвай, нават інтымнай, — гаворыць Уладзімір Слабодчыкаў.
— Уладзімір Іванавіч, на ваш погляд, ці хапае скульптур у Мінску?
— Мала катастрафічна. Насычэнне імі горада з насельніцтвам амаль у 2 мільёны чалавек мізэрнае. У часы СССР скульптура больш арыентавалася на ідэалогію, ствараліся ўсе тыя вялікія помнікі дзеячам партыйным. А вось скульптуры паркавай, вулічнай практычна не было. Дзесьці з 1990-х сталі з`яўляцца першыя працы Уладзіміра Жбанава, якія цяпер усе любяць і ведаюць, а спачатку многіх яны нават шакіравалі. А на Захадзе такіх вулічных скульптур каласальная колькасць. Мілых, зразумелых, даступных, да якіх хочацца наблізіцца, дакрануцца, сфатаграфавацца побач. Напрыклад, купаюцца гусі або вераб`і п`юць са сподачка — маленькія такія скульптуркі.
— У нас маленькая скульптурка, асабліва бронзавая, можа доўга не прастаяць...
— Такое, на жаль, не выключана. Вось і ў майго Ваньковіча (скульптура Валенція Ваньковіча работы Уладзіміра Слабодчыкава стаіць у Верхнім горадзе каля Дома-сядзібы мастака. — Заўв. аўт.) на днях пэндзаль адламалі. Ужо не першы раз аднаўляць прыйдзецца.
— Зразумелая справа: паляванне на бронзу. Дарэчы, а ці магчымыя ў вулічнай скульптуры іншыя матэрыялы, больш сучасныя?
— Бронза лічыцца класікай, да гэтага матэрыялу ўсе скульптары імкнуцца. Але цяпер шмат ужываюць і граніт, і мармур. Дарэчы, пра сучаснасць. Жанравыя рэчы, розныя жывыя сцэнкі ў гарадской скульптуры, пра якія я казаў вышэй, — добра, але толькі гэтым нельга абмяжоўвацца. Бо горад будуецца, шмат сучаснай архітэктуры. Патрабуюцца і новыя скульптурныя формы, з яркімі акцэнтамі, неардынарныя, якія звязвалі б гэтыя будынкі, адпавядалі гэтаму асяроддзю. Там якраз вельмі арганічнымі могуць быць і шкло, і метал, і пластык.
— А ці ёсць творчы патэнцыял, каб новыя ідэі ўвасабляць?
— У Мінску сёння больш за сотню скульптараў. У абласных гарадах па 10—15 майстроў працуюць. Акадэмія мастацтваў кожны год выпускае пяць чалавек. Але запатрабаваныя, на жаль, далёка не ўсе. Дарэчы, сіламі кафедры скульптуры мы стараемся адну-дзве рэчы ў год паставіць у горадзе, гэта дыпломныя работы, невялікія, як, напрыклад, «Сэрца» каля кардыялагічнага цэнтра. Кожны год выязджаем у невялікія гарады на пленэры. Нашы работы ёсць у Лагойску, Паставах, Вілейцы, Верцялішках. Але ўсё роўна гэтага мала.
— Дарэчы, пленэры, па-мойму, адзін з простых і танных спосабаў насычэння горада скульптурай.
— Згодзен. Я і сам не раз удзельнічаў — у Кітаі, Германіі, Эміратах, Турцыі. За месяц-два працы з`яўляюцца 25—30 твораў, якія застаюцца гораду. Памятаю, годзе ў 1988-м, у той час я кіраваў секцыяй скульптуры ў саюзе мастакоў, мы паехалі ў Клайпеду пацікавіцца вопытам пленэраў. У Літве яны праводзіліся тады ўжо больш за 10 гадоў. Мы былі ўражаныя, калі ўбачылі парк скульптур — больш за 100 твораў у адным месцы. Вярнуліся і арганізавалі ў Мінску першы рэспубліканскі пленэр. Частка тых работ і цяпер стаіць у парку Янкі Купалы. Потым быў пленэр у 1989-м і ў канцы 1990-х. Цяпер тыя скульптуры растварыліся ў горадзе...
— І да стварэння парку скульптур справа так і не дайшла?
— Так, але ідэя па-ранейшаму лунае, і даўно пара да яе ўвасаблення набліжацца. Такі парк мог бы быць у раёне Уручча. Там, дзе заканчваюцца Маскоўскія могілкі, ёсць дастаткова прасторы для гэтага. Прыгожая невялікая пляцоўка для 5—6 скульптур ёсць перад Домам-музеем Заіра Азгура на вуліцы Пуліхава. Туды, дарэчы, можна забраць тыя ж работы з парку Купалы, яны там не да месца, гэта была часовая экспазіцыя. Зрэшты, усе гэтыя пытанні я ўзнімаў не раз, але безвынікова. Гэтак жа, у нікуды сышлі і вынікі выстаўкі, дзе былі адабраны лепшыя з прапанаваных эскізаў для ўзвядзення ў горадзе скульптурных твораў. Наогул, упэўнены, што ў майстэрнях нашых скульптараў ёсць шмат цікавых, але так і не рэалізаваных праектаў.
— А ці заўсёды ваш погляд прафесіянала радуюць скульптуры, якія ўжо стаяць у горадзе?
— Я радуюся новай скульптуры заўсёды. Таму што гэта заўжды лепш, чым нічога. А наколькі добрая яна ці дрэнная? Гэта, па-мойму, як параўноўваць тэатр оперы і музкамедыі. Скульптура таксама можа быць лёгкага жанру і сур`ёзнага. Бывае нешта не надта ўдалае. Але зусім непрымальныя рэчы, думаю, не могуць з`явіцца. Бо ёсць гарадскі савет манументальнага мастацтва, які адбірае работы.
М. ІНЬКОЎ.
«Сафія Слуцкая». |
— Напрыклад, у савецкі час не самая дрэнная сістэма існавала. Сутнасць яе ў тым, што пэўная сума ад сродкаў, закладзеных на будаўніцтва комплексу будынкаў, ішла на стварэнне пластыкі. Цяпер нам такая ж практыка не перашкодзіла б: будуеш жылы комплекс — падумай і пра добраўпарадкаванне тэрыторыі, а гэта могуць быць і скульптура, і дызайнерскія нейкія рэчы, і ўпрыгажэнне дзіцячых пляцовак, там жа таксама могуць быць вельмі цікавыя пластычныя рашэнні.
Ці вось як робіцца ў Кітаі: плануюць разбіць парк і адразу вызначаюць месцы для скульптуры. У выніку атрымліваецца прыгожы арганічны ансамбль. Дарэчы, многія нашы скульптары сёння досыць запатрабаваныя за мяжой, мы там вельмі цікавыя. Можа, таму, што яшчэ не настолькі уніфікаваныя, у нашых работах прысутнічае больш аўтэнтычнасці, духоўнасці. Калі існуе попыт, гэта, вядома, прыемна. Дрэнна тое, што мы шмат і ўдала робім там, але мала — тут.
КАМЕНТАРЫЙ
Ініцыятарамі стварэння і ўстаноўкі манументальна-дэкаратыўных скульптур могуць быць не толькі дзяржаўныя органы і арганізацыі, але таксама грамадскія аб’яднанні, іншыя арганізацыі і фізічныя асобы. Гэта адзначаецца ў пастанове Савета Міністраў краіны № 1372 ад 19.09.2008 г. Для атрымання дазволу неабходна заключэнне Міністэрства культуры і мастацкага экспертнага савета па манументальнай скульптуры, які ёсць у кожнай вобласці і Мінску.
Як паведамілі ва ўпраўленні ідэалагічнай работы, культуры і па справах моладзі Мінгарвыканкама, большасць праектаў атрымліваюць дазвол на стварэнне і ўстаноўку скульптуры, адмаўляюць толькі ў тым выпадку, калі творы выраблены няякасна ці не ўпісваюцца ў архітэктурны ансамбль той ці іншай мясцовасці.
ЦІКАВА
У бліжэйшы час у аграгарадку Лясны, што ў Мінскім раёне, з’явяцца адразу тры манументальна-дэкаратыўныя скульптуры з каменю: «Сусвет», «Музыка сфер» і «Зараджэнне». Дакладны выгляд гэтых твораў будзе вызначаны пасля правядзення пленэру. Створаны і ўстаноўлены яны будуць за кошт мясцовага бюджэту.
ДАРЭЧЫ
«Хлопчык» быў зроблены ў 1874 годзе. Цікава, што гэта не арыгінальная скульптура, а адна з копій, якія, мяркуецца, у канцы XIX стагоддзя разышліся па многіх еўрапейскіх гарадах. Дакладна не вядомы і аўтар гэтай работы, гісторыкі ўзгадваюць некалькі прозвішчаў, сярод якіх немец Тэадор Эрдман Калідэ і італьянец Джанларэнца Берніні.
План рэканструкцыі распрацаваў «Мінскпраект». Яго аўтары абяцаюць, што «Хлопчык з лебедзем» будзе выглядаць амаль так, як і сто сорак гадоў таму. З’явяцца побач і жабы. Завяршыць рэканструкцыю, як паведамілі ў «Мінскзелянбудзе», плануецца ў пачатку наступнага года.
svirko@sb.by