Вясёлыя ўрокі, альбо Смех — не грэх

У гэтага хлопца была рэдкая здольнасць шавяліць вушамі...

Калі я вучыўся ў другім класе, да нас прыйшоў новы вучань. Звалі яго Паўлікам. Прыкладна праз тыдзень на ўроку чытання настаўніца вырашыла праверыць ягоныя веды і выклікала з кніжкай да дошкі.

— Ты чытай, — сказала яна, — а вы ўсе слухайце ўважліва.

— Ты чытай, а вы ўсе слухайце ўважліва, — гледзячы ў падручнік, вымавіў Паўлік.

Настаўніца здзіўлена паглядзела на яго і спытала: «Што ты там гародзіш?»

«Што ты там гародзіш?» — «прачытаў» Паўлік.

Зінаіда Антонаўна як стаяла, так і села ад смеху, а за ёй грымнуў і ўвесь клас, бо мы чытаць ужо ўмелі, а ў той пачатковай школе, дзе раней вучыўся Паўлік, як высветлілася пазней, чытаць вучылі па метадзе «паўтарай за мной».

А пра якія метады навучання можна наогул весці размову, калі ў першыя пасляваенныя гады большасць настаўнікаў у сельскіх школах не мела педагагічнай адукацыі. Як умелі, так і вучылі, і што самі ведалі, таму і вучылі.

У трэцім класе, напрыклад, да нейкага канцэрта мы развучвалі вось такую песню:

Ванька, мілы, ты ж на мне

Абяцаў жаніцца,

А сягодня не прыйшоў:

Паехаў за граніцу.

І хоць стаўшы дарослым не раз з усмешкай успамінаў гэтую «дзіцячую» песню, ніякай віны настаўніцы не бачу, бо праклятая вайна не дала магчымасці маладой дзяўчыне ўзняцца над дамарослай «лірыкай».

...Урок геаграфіі ў 9-м класе.

Адна з маіх аднакласніц толькі што адказала дамашняе заданне, і настаўнік пачаў «ганяць» яе па сталіцах розных краін свету. Гэта быў яго любімы канёк — «паганяць» нас па сталіцах.

— Сталіца Швецыі?

— Стакгольм.

— Сталіца Польшчы?

— Варшава.

— Сталіца Турцыі?

— Анкара.

— Сталіца Італіі?

Вучаніца маўчыць.

Настаўнік:

— Сталіца Італіі?

Вучаніца маўчыць. І тут яе сяброўка з першай парты спяшаецца на выручку і шэпча:

— Кажы — Рым.

Тая:

— Сталіца Італіі — Кажырым!

Клас разам з настаўнікам узрываецца ад рогату.

А вось калі на ўроку гісторыі адна з вучаніц сказала, што актыўны ўдзел у міжнародным рабочым руху прымала дачка Маркса — Энгельса Элеанора Эвелінг, адразу ніхто не засмяяўся, нават настаўнік.

І толькі пад канец урока да настаўніка, як кажуць, дайшло, і ён вырашыў удакладніць, хто ўсё ж быў бацькам Элеаноры. Ну тады ўжо некалькі апошніх хвілін урока пасмяяліся ўсе разам.

А яшчэ мяне некалькі разоў выганялі з урокаў, таму што я не мог устрымацца ад смеху, назіраючы за вушамі вучня, які сядзеў перада мной.

Справа ў тым, што ў гэтага хлопца была рэдкая здольнасць шавяліць вушамі. І пачынаў ён гэты «цырк» тады, калі настаўнікі тлумачылі новы матэрыял. У класе — цішыня, усе слухаюць настаўніка, гэты цыркач — таксама.

І вось раптам ягоныя вушы пачынаюць рухацца то ўверх-уніз, то па чарзе адно вуха ўверх, а другое — уніз.

Я і язык кусаў, і вусны, каб як-небудзь стрымаць смех, але — дарэмна, і мяне ў чарговы раз выганялі з урока, пры гэтым настаўнікі лічылі, што смяюся я без прычыны.

А я ж не мог назваць сапраўдную прычыну, бо ў нашым юнацкім асяроддзі гэта лічылася амаральным.

А смех — гэта ж не грэх.

Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter