Тайны одиноких душ

Книжный навигатор
Генадзь Аўласенка. Ключ, якi нiчога не адмыкае. Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2014.

З вартасцяў гэтай кнiгi — афармленне i iнтрыгоўныя сюжэты кароткiх аповедаў. Што тычыцца афармлення, зазначу, што ў выдавецтве «Мастацкая лiтаратура» апошнiм часам з’явiлася шмат кнiг у цiкавым, сучасным стылi, з гульнёй шрыфтамi i арыгiнальнымi малюнкамi. Малады мастак Мiхаiл Дайлiдаў дае апавяданням незвычайны кантэкст, настройвае на складаную сэнсавую гульню. Хаця стыль пiсьменнiка, наадварот, вельмi просты, традыцыйны, са сцiплымi вобразнымi i моўнымi сродкамi. I сюжэты, мiстычна–фантастычныя, таксама падаюцца дастаткова проста, пазнавальна, пляската, хоць аўтар часта пакiдае адкрыты фiнал i настойлiва сцвярджае, што рэальнасць — не адна. Вось гразне ў балоце мужчына, якi збiраў журавiны. Яму з’яўляецца нехта ў чорным фраку з вострымi зубамi i ў пякельным дыме i нагадвае, што той аднойчы збiў хлопчыка i за гэта мусiць быць пакараны. Вось дзяўчына ў метро раптам сутыкаецца з юнаком з паралельнага свету, адкуль, аказваецца, збегла сама — i на тое забылася. А вось i вампiрша на сучаснай беларускай шашы прыглядае чарговую ахвяру... Так, забабоны жывыя i ў сучасных людзях. Уявiце, вы чуеце голас з магiлы, дзяўчына просiць дапамогi... Але згодна даце пахавання яна праляжала ў труне некалькi месяцаў i павiнна быць мёртвай... Адкопваць няшчасную? А раптам гэта пачвара, з якой лепш не звязвацца?..

Хилари Мантел. Вулфхолл. Москва, АСТ, 2014.

Когда в 2009 году Букеровскую премию получил исторический роман британской писательницы Хилари Мантел, кое–кто ворчал, что опус слишком длинный, в нем мало находок. В 2012–м Хилари повторила успех, получив «Букера» за сиквел того же романа. И я готова согласиться с жюри. «Вулфхолл», или «Волчий зал» — исторический роман в его изначальном, традиционном смысле. Без эзотерических вставок, как у Акройда, без детективной интриги или постмодернистской игры, как у Умберто Эко... Без заигрывания с читателем и критиками и в то же время без перегруженности фактурой. И хотя объемен, читается динамично, потому что стиль великолепен и хочется следить за судьбой главного героя. А он весьма непрост... Хилари выбрала персону неоднозначную — Томаса Кромвеля, который во времена Генриха XVIII проводил реформы, превратившие католическую страну в протестантскую. Его сравнивали с Макиавелли, обвиняли в жестокости... Но Мантел, придерживаясь исторических фактов, заставляет нас полюбить этого героя, как любит его сама. Судьба Кромвеля напоминает жизнеописание Александра Меньшикова из романа Алексея Толстого: впервые мы его видим грязным мальчишкой, избитым до полусмерти отцом. Мальчик уходит в мир, желая чего–то добиться. Интеллект, твердость, ловкость, умение влиять на людей возносят его небывало высоко, не забывая подбрасывать испытания. Так герой начинает думать: «Надо сжаться до крошечной светлой точки и беречь свою одинокую душу, словно свечу над сосудом». Но деятельная натура не приемлет покоя, Кромвель мыслит в масштабах нации и горит на государственной службе. Центральное событие «Вулфхолла» — король, страстно желая получить наследника, пытается развестись с женой и сделать королевой Анну Болейн. В общем, начните читать — не оторветесь.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 73 (24703). Пятница, 17 апреля 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter