Книжный навигатор

Такие разные миры

Аляксандр I.Бацкель. Маёнтак рыбы. Мiнск, Ковчег, 2014.

Кажуць, што пiсьменнiк мусiць захоўваць у сабе «унутранага дзiцёнка». Каб умець бачыць дзiва там, дзе iншы толькi слiзне вокам. У замалёўках Аляксандра Бацкеля, з якiх складаецца кнiга «Маёнтак рыбы», i ёсць нязмушаны, пiльны позiрк «унутранага дзiцяцi», часам вельмi пракудлiвага, i ўменне здзiўляцца i фантазiраваць. Герой называе ўласную бараду Патрык, труса — Гамлет, сабаку — Карнель у гонар французскага драматурга. Распавядае пра дуб, што расце перад яго домам i на якiм ён будаваў замак, пра iржавы дзедаў ровар, на раме якога дзед вазiў сваю маладую жонку, пра далёкiх сваякоў, якiя збiваюць сабак, i дзяўчыну, бабуля якой выжыла падчас блакады Ленiнграду таму, што яе бабуля памерла, адаграваючы ўнучку сваiм целам... Гiсторыi, напiсаныя спрэс малымi лiтарамi, раскажуць пра выбрыкi нефармалаў i пра немаладую настаўнiцу, якая звар’яцела ад занадта стараннай працы... Не ўсе зацемкi аднолькава маюць глыбiню, часам нагадваючы абстракцыi-практыкаваннi, а шчырасць аўтара падасца камусьцi празмернай, а месцамi шакуючай. З тэксту старанна вымалёўваецца вобраз чалавека, якi жыве дзесь на вёсцы, маючы свой гародзiк i разводзячы трусоў, гэткага наiўнага пейзана... Праўда, з-пад гэтай маскi месцамi выразна паказваюцца то панкаўская чупрына, то iнтэлiгенцкiя акуляры... i нездарма, бо ўсё гэта ёсць лiтаратурнай мiстыфiкацыяй, i пад iмем Аляксандр I.Бацкель, як ад свайго альтэр эга, час ад часу пiша малады беларускi празаiк Сяргей Календа.

Терри Пратчетт. Мор, ученик Смерти. ЭКСМО, Москва, 2014.

Захотелось поговорить о мирах Терри Пратчетта — как дань его памяти. Не будет продолжения саги о Плоском мире... Если, конечно, ушлые издатели не организуют сиквелы и приквелы. Книги сатирического фэнтези Пратчетта не стоит читать людям без чувства юмора. Желательно — черного. Ибо один из его любимых персонажей — Смерть. Причем мужского рода. Нет, он, конечно, Мрачный Жнец, зловеще утверждающий: «Справедливости нет, есть только я». Но при этом является вполне солидным джентльменом, не чуждым состраданию и с обостренным чувством долга. Удочеряет, например, осиротевшую девочку, и теперь у Смерти есть семья. А поскольку приемной дочке скучно, да и самому надоело мотаться, выполняя заказы, Смерть берет ученика, рыжего недотепу Мора. Пока тот осваивается с новым ремеслом, хозяин хочет пожить, как человек, понять, что чувствуют смертные. Например, зачем в коктейле вишенка? Почему салат раскладывают в испеченные корзиночки? Для чего люди все усложняют? Смерть напивается в баре, ловит рыбу, устраивается на работу официантом, учится радоваться — строго по инструкции. А Мор вмешивается в ход истории, спасая очаровательную принцессу. Но, увы, люди видят только то, во что верят и что хотят видеть. Смерти в упор не замечают. И принцесса, которой суждено было умереть, выпадает у всех из памяти. В общем, можно повеселиться, задуматься над забавными афоризмами, из которых, собственно, и состоит текст. Таков ли мир, каким мы его видим? Может, стоит во что–то поверить, и он изменится?

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 53 (24683). Пятница, 20 марта 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter