Свiцязанская русалка

Пра Свiцязь жывуць розныя легенды. Адна з iх такая...

(Заканчэнне. Пачатак у №  223)

Пра Свiцязь жывуць розныя легенды. Адна з iх такая.

Нiбыта на гэтым узвышшы некалi стаяў непакорны горад. Жыхары яго больш за жыццё любiлi волю. Неаднойчы чужынцы-прышэльцы выпрабоўвалi моц нашых прашчураў, ды кожным разам вярталiся нi з чым. Аднаго разу на горад напала вельмi ж ваяўнiчая зграя ворагаў. Усе мужчыны сталi ваярамi-абаронцамi i загiнулi ў той няроўнай бойцы. Iх жанчыны, каханкi, якiя ўраз засталiся ўдовамi, сiротамi звярнулiся да Бога з адзiнай малiтвай: «Уратуй нас, Божа, ад навалы». Яны так плакалi, што са слёз утварылася цэлае возера. Кажуць, над горадам павiс густы туман, сярод яго з’явiўся святы архангел Мiхаiл у чорным плашчы. Ён блаславiў жыхароў горада на вечнае жыццё. На месцы паселiшча ўтварылася возера Свiцязь, i паплылi па iм у памяць людзей чароўныя кветкi.

Дык жа i цяпер на возеры растуць рэдкiя вадзяныя краскi, якiя занесены ў Чырвоную кнiгу Беларусi. Заўважце, яны ёсць толькi на Свiцязi!

Калi ўбачыце над вадой танюткiя цёмна-зялёныя пруцiкi, не спяшайцеся iх рваць, — гэта дагiстарычная раслiна Лабелiя Дортмана. А зялёныя пярынкi, якiя вытыркаюць з вады i нагадваюць маладую цыбулю, — гэта Прыбярэжнiца аднакветкавая. На глыбiнi паўтара метра расце Палушнiк азёрны. Моцнымi клубнямi ён трымаецца ў глейкiм дне. На беразе расце дзiкi Гладыёлус. Гэтыя старажытныя раслiны-кветкi — як вяночкi памяцi па тых, хто тут жыў, ваяваў, малiўся. Яны як бы жывуць у возеры i як бы вечна ўзiраюцца ў Царства нябеснае. Гэта ўбачыў, прыкмецiў i ўвекавечыў наш пясняр Адам Мiцкевiч:

Не можаш адрознiць у срэбным сутоннi

Дно возера ўжо ад зенiту.

Як быццам вiсiш ты ў нябесным бяздоннi,

У нейкiм разлiве блакiту...

* * *

Гром. Цiхi дождж. Пацямнелi неба i Свiцязь.

Зноў неба заплывае,

Як чорным вараннём, клубастымi грудамi...

З шэрых грувашчаных воблакаў сыплюць i сыплюць спорныя кроплi. Мыюцца, прыхарошваюцца прыазёрныя дрэвы. Як бы лазня для iх сёння, у чыстую Божую пятнiцу.

Сама Свiцязь грацыёзная, ня-скораная. Прымае дождж, як пацалункi. У яе свая вада — крынiчная, вечная, загадкавая. Нiякiя ўлiваннi, палiваннi не зменяць яе берагоў, яе глыбiнь, яе велiчы. Возера спакойнае! I гэты настрой перадаецца ўсiм, хто адпачывае тут.

Спакоем Свiцязi, яе дыханнем людзi лечацца ў дажджлiвы дзень.

* * *

Пра свiцязянскiх русалак тут гамоняць людзi. Пра iх перашэптваюцца дрэвы. Аб таямнiчых жыхарках возера кожным разам нагадваюць хвалi, якiя шчабятлiва накатваюцца на бераг.

Аднойчы я ўзяў лодку i пачаў шнураваць па возеры, узiраўся ў глыб вады, у берагi — нiдзе не ўбачыў русалак. Толькi зялёныя пасмы водарасцей суправаджалi мяне ў асобных месцах Свiцязi. Дык, мо, гэта i былi тыя распушчаныя валасы русалак, пра якiя баяць легенды?

Прыгадалася русальная фальклорная песня, як умеў, выгукнуў тую мелодыю з душы:

Русалачка-купалачка

Ды на моры купалася,

Край беражэчка сушылася...

А вось бронзавую русалку на беразе бачыў штодня. Яе ўвекавечылi людзi ў дарагiм метале i «заякарылi» на вялiзным камянi. Стаiць прыгажуня з доўгiмi валасамi ў вадзе i вечна ўзiраецца ў гасцей, якiя гуляюць, загараюць на беразе. У яе паглядзе адно пытанне: як жывяце, людзi, цi па-людску?

* * *

На Свiцязi хораша думаецца.

Бачу высокае неба, i яно падаецца мне магiчнай занавескай. Яна хавае ад нас космас, далёкiя планеты, зоры i само Царства нябеснае. Можа, гэта покрыва аберагае нас ад залiшняй цiкаўнасцi, не разбурае дачасна нервы, вочы, слых, прымушае складваць вершы, казкi, легенды? Дык вось жа што такое неба: касмiчная сама-тканка, у якую ўплецена сонца-Бог. Неба — наш абярэг, ахоўнiк. Яно клiча ўвысь рамантыкаў i аптымiстаў.

А людзi, разамлелыя на пляжы, покатам, як цюленi, палежваюць ды смажаць свае целясы. Толькi сорам свой прыкрываюць вузенькiмi пасмамi плавак, купаль-нiкаў. Дзiвакi, той сорам, па якiм можна ацэньваць душу чалавека, нiчым не схаваеш...

Кiнуў разважаць, закрыў блакнот, iду берагам, цешуся краявiдамi. Ды раптам раздражнiлi два пацаны. Кiдаюць, шпурляюць камянi ў даверлiвых свiцязянскiх качак. Спыняю iх:

— Кiдайце не злом, а дабром.

— Як гэта? — дзiвяцца.

— Не камянямi цэльцеся ў птушак, а пачастуйце iх хлебам...

Суцiшылiся. Задумалiся.

Адзiн з iх усё-такi яшчэ раз са злосцю запусцiў камень у возера. Мне падалося, не ў качак кiнуў, а ў маё сэрца.

«Вазьмi ў дарадчыкi адну цяр-плiвасць», — параiў бы Адам Мiцкевiч.

Паслухаўся Паэта i спакайней перажыў канфлiкт на свiцязянскiм беразе.

* * *

Першае паселiшча ад Свiцязi — Навасады.

У вёсцы ёсць дамы цагляныя i хаты драўляныя. У адных дварах — кветнiкi, у iншых — панаванне дзiкай травы. Запомнiлася хата з кветкавымi вазонамi на вокнах, унiзе i ўверсе. Прывабна!

Убачыў яблыню з белым налiвам за жоўтай хатай. Захацелася па-смакаваць. Брамка адчынена. Каля дзвярэй стаiць драўляны кiёк. Значыць, жыве тут векавуха з хворымi нагамi. Трэба моцна i доўга стукаць. Што i раблю цярплiва.

Урэшце выходзiць бабця.

— Вой, не прадаю яблыкаў. У мяне сваiх дзяцей i ўнукаў багата. Iм трэба даць, як прыедуць...

Усё-такi дазволiла сарваць з дрэва чатыры яблыкi. Даваў грошы. Аднеквалася, а пасля ўзяла.

Салодкi белы налiў з кiслiнкай i з... гарчынкай. У бабкi шмат дзяцей i ўнукаў, а плот амаль згнiў, нахiлiўся, склеп пакасiўся, варотцы ў сад развалiлiся.

А яшчэ прыкмецiў, што каля хат амаль няма лавак. Без iх сядзiбы як бы нелюдзiмыя, заштораныя, замкнёныя, непрыветлiвыя, здзiчэлыя.

У маiх Шоўкавiчах каля кожнай хаты — лаўкi. Гаспадары адпачывалi на iх, «выходзiлi ў людзi». Тэпае хто па вулiцы, паздароўкаецца, перакiнуцца слоўцам. Вось i пагаманiлi, пабачылiся, абмянялiся думкамi i навiнамi.

Над Навасадамi ўзышоў жоўты блiнец месяца. Пустынная планета ўзiраецца ў вёску з бязлюднай вулiцай i з хатамi без лавак. «Цiшыня, як у глухога ў вусе...»

* * *

За Навасадамi — Валеўка.

Як бы гэтай дарогай ехаў некалi Адам Мiцкевiч. Бачу, здаецца, i цяпер усё тое, што прыкмячаў у далёкай мiнуўшчыне Паэт:

Упрокiдкi ў палетках, быццам вартаўнiчкi,

Стаяць i цiха шэпчуцца i грушы-дзiчкi...

Кiдаецца ў вочы «луг бухматы», «залацiцца поўным коласам пшанiца», «буяе кветнiк». I скачуць, «нiбы жабкi ў навальнiцу», мiльгаюць «у згадках думкi-шалянiцы».

Ды як жа думкам не шалець, калi я iду ў Валеўку, дзе некалi была сядзiба Чамброў. Ёй у свой час валодала сям’я Узлоўскiх. А адна з Узлоўскiх — Анэля — была хроснай мацi Адама Мiцкевiча. А яшчэ — гiсторыкi мяркуюць, што Чамброў i ёсць тое самае Саплiцова, у якiм адбываюцца галоўныя падзеi «Пана Тадэвуша».

Дух займае ад гэтых навiн.

Асцярожна iду па валеўскай вулiцы, як па слядах далёкай гiсторыi. Баюся iх затаптаць, сцерцi. I крыўдна, што ўсё тут абыдзенна, цiха. Лянiва перайшоў дарогу сабака. Нават не звярнуў увагу, што я не свой, не валеўскi.

Малады мужык коцiць веласiпед. Побач з iм iдзе жанчына, нясе цяжкую бутыль з алеем, у другой руцэ — пакет. Iдуць, нешта абмяркоўваюць, а мужыку i не да галавы, што спадарожнiцы цяжка iсцi. Калi згубiлi шляхецтва, мужыкi? Пачытайце, як пан Тадэвуш абыходзiўся з Зосяй.

На другой вулiцы сустрэў бабульку. Яна тэпала з хатульком: у хустачцы былi завязаны нейкiя магазiнныя пакупкi. Яе сагнулi гады, састарылася ў вёсцы. Я зачапiў яе размовай, спытаў:

— Адкуль такая назва ў вёскi?

— Я ж ня ведаю, мiлы чалавек, чаму яе так назвалi. Валеўка i ёсць Валеўка. Людзi тут жывуць здаўна...

Незнаёмая бабулька асвяцiла мяне сваёй мiлай, душэўнай усмешкай. Яе ўсмешку, як самы памятны валеўскi дар, трымаю ў сэрцы.

Каля адной хаты ў Валеўцы запомнiў грушу. Старая. Згорбленая. Дуплянатая ад кораня. Некаторыя засохлыя рукi-галiны адрэзаны. Цяпер яны тырчаць паўгнiлым суччам. Груша нахiлiлася, прытулiлася да векавой, як i яна сама, счарнелай хаткi. Падтрымлiваюць адна адну. Так i жывуць, выжываючы, адольваючы старасць. Не хочуць памiраць.

«Злюбiмся, панове!»

На здымку: возера Свiцязь.

Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter