Обзор книг Зореславы Каминской "Русалкi клiчуць" и Дэна Брауна "Происхождение"

Построено из тумана

Зараслава Камiнская. Русалкi клiчуць.

Мiнск, Кнiгазбор, 2017.

Яшчэ адзiн удалы дэбют у беларускай прозе: невялiкi, дынамiчны i чытэльны твор, якi адразу выклiкаў у сецiве дыскусii. Чаму? Найперш таму, што сярод гераiнь аповесцi заяўлена легендарная Алена Кiш, вандроўная iнсiтная мастачка. I каб было ў нас ужо напiсана дзесяць кнiг белетрыстыкi пра Алену Кiш, дык усе б толькi ўхвалiлi аўтара, якi звярнуўся да «зацяганага» вобраза ў незвычайным ракурсе. Але пра Алену Кiш у нас пакуль што не напiсана нiводнай мастацкай кнiгi, Зараслава — першая. Таму той–сёй чакаў менавiта глыбокага бiяграфiчнага даследавання. Але мастачка тут толькi адзiн з персанажаў, i тое, што з ёй адбываецца, — плён аўтарскай фантазii. На што аўтар, дарэчы, мае неаспрэчнае права. Iнтрыга будуецца вакол аднаго з дзiвосных распiсных дыванкоў Алены Кiш: сёння ж яны каштуюць вялiзныя грошы! Дзеянне пераскоквае з нашага часу, дзе вядзе расследаванне маладая журналiстка Наста, у сярэдзiну мiнулага стагоддзя. Кiш прыходзiць у чарговую вёску, каб выканаць заказы на роспiс дыванкоў... А ў вёсцы нядобра: зачараванае возера з русалкамi. Мiфалагiчныя iстоты даволi бязлiтасныя, iм усё роўна, што пануе матэрыялiстычная iдэалогiя. Аўтарка разгортвае дэтэктыўную iнтрыгу, старанна намагаючыся пазбягаць штампаў. У тым лiку ў форме: месцамi тэкст падаецца як перапiска ў сецiве, месцамi — у выглядзе вытрымак з дзённiка. Хаця як пазбегнуць звыклых прыёмаў у дэтэктыве? Тое ж выратаванне ў апошнюю хвiлiну, прыгажун злодзей, канцоўка ўвогуле нагадала фiльм Вудзi Алена «Сенсацыя» i яшчэ шмат што. Хаця ўся сучасная лiтаратура будуецца на алюзiях i рэмэйках.

Дэн Браун. Происхождение.

Издательство АСТ, Москва, 2017.

Да–да, в мою рубрику на этот раз проникло чтиво. Решила поинтересоваться, что же является лидером продаж. Конечно, последняя книга вирусного писателя современности. Не берусь предсказать, насколько его популярность затянется, в свое время забыли и Ната Пинкертона, и Фантомаса. В чем рецепт? Дэн Браун прекрасно владеет приемами, которые сделали популярными и «бондиану». Во–первых, экзотическое место действия, чтобы иметь возможность поводить читателя по туристическим местам: Ватикан, Париж, Флоренция... На этот раз отправляемся в Испанию, навестим Музей Гуггенхейма со скульптурами из тумана и старинный королевский дворец с подземными усыпальницами. Затем нужен артефакт. На сей раз — книга английского художника и поэта Уильяма Блейка. Профессору Роберту Лэнгдону будет что расшифровывать на глазах изумленной публики. Далее — виртуозно совершенное убийство. И чтобы сразу все указывало не на тех, кто на самом деле за преступлением стоит (хотя колоритного и неадекватного исполнителя нам покажут сразу). Потом — какая–нибудь секта или тайное общество. И фишка Дэна Брауна: в качестве героя кто–то масштаба Папы Римского (на этот раз испанская королевская семья) и проблема скандальнее, например разгадка происхождения людей, которая непременно тут же упразднит все религии. Признаться, разгадка не впечатлила и ничего не упразднила. Но каково мастерство нагнетания саспенса! Вот герой должен ввести код в компьютер — и все тянет, то пускается в рассуждения, то что–то мешает. В общем, основное содержание книги и есть это нагнетание. Добегут — не добегут, поцелуются — не поцелуются?.. Да, еще один ингредиент — умная красотка рядом с Лэнгдоном. И так, чтобы вроде любовь, но семейной жизни не предвидится. Лэнгдону же еще раскрывать и раскрывать тайны в обществе новых красоток! Решайте сами, нужно ли вам это читать.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter