Чаму таксісты зноў скардзяцца на жыццё?
20.02.2018 08:24:00
На рынку таксі здарыўся чарговы скандал. Адна са службаў, якая восенню мінулага года падымала тарыфы на перавозкі, раптам вырашыла апусціць цэннік. Такі шырокі жэст для кліентаў не ацанілі вадзіцелі. І ў чарговы раз зацягнулі плач Яраслаўны пра цяжкае жыццё і складаныя ўмовы працы. Пры гэтым варта нагадаць, што ўжо амаль месяц рынак працуе па абноўленых правілах. Нездаволенасць вадзіцеляў пацвердзіла — гатовыя да рыначных умоў далёка не ўсе.
Служба таксі 135 «Сталіца» знізіла тарыф на перавозку з 70 да 55 капеек за кіламетр. Вадзіцелі сабраліся на акцыю пратэсту.
Сцісла пра сутнасць пратэсту. Служба таксі 135 «Сталіца» знізіла тарыф на перавозку з 70 да 55 капеек за кіламетр. На падобны крок кіраўніцтва кампаніі вырашылася зусім не з альтруістычных памкненняў. Тут спрацавалі класічныя законы рынку: заказаў стала менш, тарыфы ў параўнанні з канкурэнтамі заставаліся адны з самых высокіх, колькасць кліентаў раставала на вачах... Праўда, апусціўшы цэннік на праезд, не сталі зніжаць памер абаненцкай платы таксістаў — 1,3 рубля за кожны выклік. Вадзіцелі такое рашэнне не падтрымалі і наладзілі спантанную «акцыю пратэсту», спрабуючы нагадаць кіраўніцтву аб неабходнасці карміць сем'і і абслугоўваць аўтамабілі.
Між тым стыхійны сход вадзіцеляў машын з шашачкамі выкрывае іншую, больш глыбінную сімптаматыку. Старшыня праўлення асацыяцыі «Сталічнае таксі» Ігар Верхавец не прымяншае права кіраўнікоў службаў самастойна зніжаць або павышаць тарыфы. У рэшце рэшт, камерцыйным структурам лепш відаць, што ім больш выгадна. Па назіраннях Верхаўца, зараз многія таксісты проста сыходзяць у цень: навошта плаціць тарыфы дыспетчарскім, калі можна вазіць пасажыраў «ад борта» па асабіста вызначаных тарыфах. А тут фантазія дазваляе разгуляцца: «афіцыйшчыкі» падлічылі, што 55 капеек за кіламетр праезду – гэта цана на мяжы рэнтабельнасці.
Іншае пытанне, з якім ніяк не могуць згадзіцца прадстаўнікі «класічнага таксі», — прысутнасць на рынку розных сэрвісаў па перавозцы пасажыраў (Uber, NextApp і ім падобныя). Гэта многімі гульцамі расцэньваецца як спроба знішчыць «легальных» перавозчыкаў. Прэтэнзій у апошніх нямала: сэрвісы па перавозцы пасажыраў у нерэгулярных зносінах (а менавіта так у прававым сэнсе называюцца падобныя паслугі), маўляў, і падаткі не плацяць, і грошы з краіны вымываюць, і ездзяць па гарадах без ліцэнзій. Не будзем паглыбляцца ў такія абвінавачанні, пакінем іх кампетэнтным органам і ведамствам. Давайце пагаворым вось пра што. Прычына такога стаўлення да канкурэнтаў у таксістаў на машынах з шашачкамі ляжыць у камерцыйнай плоскасці.
Нагадаю, менш за месяц таму ўступілі ў сілу папраўкі ў Закон «Аб аўтамабільным транспарце і аўтамабільных перавозках». Дакумент дакладна ўрэгуляваў парадак працы анлайн-сэрвісаў і службаў у таксаперавозках, расставіў усе кропкі над «i». Па-першае, што тычыцца працы Uber і кампаніі: яны як не з'яўляліся таксі, так імі і не сталі. Гэтыя гульцы з'яўляюцца «сэрвісамі па перавозцы пасажыраў у нерэгулярных зносінах». Па-другое, уводзіцца паняцце «дыспетчара таксі» і «дыспетчара аўтамабільных перавозак пасажыраў у нерэгулярных зносінах». Па-трэцяе, для класічных машын з шашачкамі створаны ўмовы, у якіх працуе Uber: аўтамабіль цяпер можна заказаць праз мабільны дадатак, сайт і USSD-запыт. Яшчэ адзін «бонус»: кліенцкі акаўнт можна прывязаць у мабільным дадатку службы таксі да банкаўскай карты.
У старшыні Пастаяннай камісіі па прамысловасці, паліўна-энергетычным комплексе, транспарце і сувязі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Андрэя Рыбака пазіцыя дакладная: сёння вадзіцелі вольныя самі выбіраць фармат сваёй працы. Не задавальняе абаненцкая плата — пераходзь у іншую службу, стварай сваю ўласную, працуй на сябе, сыходзь у анлайн-сэрвіс. Правілы прапісаны для ўсіх службаў, сэрвісаў і дыспетчараў, і казаць пра тое, што дакумент накіраваны толькі на падтрымку пэўных гульцоў, у корані недакладна. Адным словам, ёсць рыначнае асяроддзе, і да яго неабходна прыстасавацца. Сфера цалкам лібералізавана. Неабходна толькі пакінуць у мінулым звычку скардзіцца і жыць па прынцыпе «мне ўсе вінаваты» і пачаць працаваць.
konoga@sb.by
Служба таксі 135 «Сталіца» знізіла тарыф на перавозку з 70 да 55 капеек за кіламетр. Вадзіцелі сабраліся на акцыю пратэсту.
Сцісла пра сутнасць пратэсту. Служба таксі 135 «Сталіца» знізіла тарыф на перавозку з 70 да 55 капеек за кіламетр. На падобны крок кіраўніцтва кампаніі вырашылася зусім не з альтруістычных памкненняў. Тут спрацавалі класічныя законы рынку: заказаў стала менш, тарыфы ў параўнанні з канкурэнтамі заставаліся адны з самых высокіх, колькасць кліентаў раставала на вачах... Праўда, апусціўшы цэннік на праезд, не сталі зніжаць памер абаненцкай платы таксістаў — 1,3 рубля за кожны выклік. Вадзіцелі такое рашэнне не падтрымалі і наладзілі спантанную «акцыю пратэсту», спрабуючы нагадаць кіраўніцтву аб неабходнасці карміць сем'і і абслугоўваць аўтамабілі.
Між тым стыхійны сход вадзіцеляў машын з шашачкамі выкрывае іншую, больш глыбінную сімптаматыку. Старшыня праўлення асацыяцыі «Сталічнае таксі» Ігар Верхавец не прымяншае права кіраўнікоў службаў самастойна зніжаць або павышаць тарыфы. У рэшце рэшт, камерцыйным структурам лепш відаць, што ім больш выгадна. Па назіраннях Верхаўца, зараз многія таксісты проста сыходзяць у цень: навошта плаціць тарыфы дыспетчарскім, калі можна вазіць пасажыраў «ад борта» па асабіста вызначаных тарыфах. А тут фантазія дазваляе разгуляцца: «афіцыйшчыкі» падлічылі, што 55 капеек за кіламетр праезду – гэта цана на мяжы рэнтабельнасці.
Нагадаю, менш за месяц таму ўступілі ў сілу папраўкі ў Закон «Аб аўтамабільным транспарце і аўтамабільных перавозках». Дакумент дакладна ўрэгуляваў парадак працы анлайн-сэрвісаў і службаў у таксаперавозках, расставіў усе кропкі над «i». Па-першае, што тычыцца працы Uber і кампаніі: яны як не з'яўляліся таксі, так імі і не сталі. Гэтыя гульцы з'яўляюцца «сэрвісамі па перавозцы пасажыраў у нерэгулярных зносінах». Па-другое, уводзіцца паняцце «дыспетчара таксі» і «дыспетчара аўтамабільных перавозак пасажыраў у нерэгулярных зносінах». Па-трэцяе, для класічных машын з шашачкамі створаны ўмовы, у якіх працуе Uber: аўтамабіль цяпер можна заказаць праз мабільны дадатак, сайт і USSD-запыт. Яшчэ адзін «бонус»: кліенцкі акаўнт можна прывязаць у мабільным дадатку службы таксі да банкаўскай карты.
У старшыні Пастаяннай камісіі па прамысловасці, паліўна-энергетычным комплексе, транспарце і сувязі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Андрэя Рыбака пазіцыя дакладная: сёння вадзіцелі вольныя самі выбіраць фармат сваёй працы. Не задавальняе абаненцкая плата — пераходзь у іншую службу, стварай сваю ўласную, працуй на сябе, сыходзь у анлайн-сэрвіс. Правілы прапісаны для ўсіх службаў, сэрвісаў і дыспетчараў, і казаць пра тое, што дакумент накіраваны толькі на падтрымку пэўных гульцоў, у корані недакладна. Адным словам, ёсць рыначнае асяроддзе, і да яго неабходна прыстасавацца. Сфера цалкам лібералізавана. Неабходна толькі пакінуць у мінулым звычку скардзіцца і жыць па прынцыпе «мне ўсе вінаваты» і пачаць працаваць.
konoga@sb.by