Книжный навигатор

Все оттенки юмора

Уладзiмiр Лiпскi, Алег Карповiч. Над Аўцюкамi тармазнi. Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2015.

Вось ужо дваццаць гадоў у звычайнай беларускай вёсачцы Аўцюкi праходзяць усебеларускiя фестывалi народнага гумару. Iх заснавальнiк i заўсёдны арганiзатар — вядомы беларускi пiсьменнiк Уладзiмiр Лiпскi. Чаму беларускi гумар не можа быць брэндам? Аўцюкi цалкам могуць прыпадобнiцца балгарскаму Габрава, са сваiмi непараўнальнымi персанажамi, якiя звяртаюцца адзiн да аднаго «каласок» i «калiнка» i захоўваюць пачуццё гумару нават на трагiчных разломах эпохi. У кнiзе сабраныя лепшыя з перлiнаў аўцюкоўскага гумару, праiлюстраваныя вядомым мастаком Алегам Карповiчам, так што мастак зрабiўся паўнавартасным суаўтарам кнiгi. У многiх выпадках у жартах аўцюкоўцаў вы пазнаеце архетыповыя матывы беларускага фальклору. Ёсць тут i дастаткова сур’ёзныя рэчы — ад ваеннага лiхалецця да складаных стасункаў памiж людзьмi. Смех таксама можа быць скрозь слёзы. Але кнiга прынясе вам усё–ткi больш вясёлага. Таму што толькi ў Аўцюках можна пачуць дыялог:

— Дзе быў?

— У шашкi гуляў.

— Чаму гарэлкай пахнеш?

— А што, шашкамi павiнен пахнуць?

I толькi там мiлiцыянер адкажа шафёру на пытанне, чаму далей ехаць нельга:

— У цябе вельмi мала крывi ў алкаголi.

Катажина Грохоля. Хьюстон, у нас проблема. Издательство АСТ, Москва, 2015.

«Знаменитая писательница», «легендарная книга»... Сколько раз себе и вам говорила: нельзя верить аннотациям! Нет, роман вполне читабельный и определенно будет иметь достаточный спрос. Но у Иоанны Хмелевской, с которой сравнивают Грохолю, юмор более живой. А в сравнении с Бегбедером или Гришковцом, которые тоже пишут о гламурных невротиках... Да какое тут сравнение? У Грохоли явно другая ниша, попсовее, так сказать. Женский роман, герой которого — мужчина. Автор подчеркивает, что поставила задачу вжиться в мужскую психологию. Правда, не хотела бы я быть рядом с таким мужчиной, как–то все равно по–женски он мыслит и ведет себя. Талантливый оператор, которого вырастила деспотичная мама, не в состоянии дать отпор... да вообще ничему. Предпочитает все бросать, уходить в запой и делать вид, что этого не было. И вообще во всем виноваты женщины. В результате фильм, который бедняга снял, присваивает себе его куратор, девушка изменяет, мама попадает в больницу, и параллельно пропадает ее любимая собачка, каковой факт непременно нужно скрыть. Иногда текст напоминает классическую комедию положений. Конечно, переживаний хватает, но они такие... сериальные. В конце концов понимаешь, что не зря мамочка так героя контролирует — он страшно инфантильный и эгоистичный, хоть, может, автор такого и не планировала. Главный месседж — иногда нужно самому взять на себя ответственность за свои проблемы. Ну как–то так–то. А на социальную глубину писательница, по–моему, и не замахивалась.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 159 (24789). Пятница, 21 августа 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter