Книжный навигатор

Истории обо всем

Уладзiмiр Сiўчыкаў. Уладзевы гiсторыi, Мiнск, 2015.

Празаiчныя мiнiяцюры пiсалi i Янка Брыль, i Янка Скрыган, не кажучы пра дзённiкавую прозу. Але сёння з’ява стала асаблiва распаўсюджанай, таму што сабраць свае фэйсбучныя альбо жэчэшныя пасты ў кнiгу вельмi лёгка, i чытацца будзе. Першым такое зрабiў Адам Глобус, сёння Рома Свечнiкаў выдае кнiгi пра свае падарожжы, проста ў дарозе апiсваючы ў сецiве, што бачыць. Запiсы Уладзiмiра Сiўчыкава пачынаюцца з 1992 года, для нас яшчэ даiнтэрнэтаўская эпоха. I сiнтэзуюцца з другой папулярнай жанравай нiшай — пiсьменнiцкiмi байкамi. Жанр небяспечны: некаторыя з герояў яшчэ жывуць, дый мала хто можа абразiцца за эпiзод з добрым знаёмцам, у якiм той выглядае не лепшым чынам. Аўтар прыдумаў дзве «падушкi бяспекi»: расповед вядзеца ад iмя нейкага Уладзя (у якiм, безумоўна, пазнаецца аўтар), па–другое, прозвiшчы герояў збольшага скарочаныя да адной лiтары. Праўда, хто захоча, здагадаецца, напрыклад, якi гэта супрацоўнiк Дома лiтаратараў праходзiў у рэстарацыi па прыўлашчаных вiзiтоўках Максiма Танка ды Iвана Мележа. Ёсць зацемкi знакавыя — напрыклад, пра артыстку Макараву, якую падчас здымак на Палессi мясцовы дзядок прыняў за сапраўдную сялянку i прапанаваў застацца з iм жыць. Ёсць зацемкi суб’ектыўныя, у якiх гаворыць асабiстая крыўда аўтара, ёсць «на потребу дня». Аформленая невялiчкая кнiжачка малюнкамi Iгара Рымашэўскага, што дадае асаблiвага каларыту.

Илья Ильф. Записки провинциала. Ломоносов, Москва, 2015.

Конечно, фамилия Ильф воспринимается как часть творческого тандема «Ильф и Петров». В сборник вошло то, что написал Илья Ильф до того, как стал частью тандема, в добендеровскую эпоху. Фельетоны, рассказы, очерки, в которых отразились 20–е годы с их телеграфным стилем, рискованными метафорами и задором. «Сердце мое хрипело и волновалось. Подо мной содрогались мосты и звенел рельс. Я уснул и видел тонкий, горящий сон». Есть рассказы в духе Бабеля, об одесских веселых торговках и ворах. Есть сатирические зарисовки с натуры. Помните, кстати, как Остап Бендер продавал неудачнику–журналисту Ухудшанскому «Торжественный комплект. Незаменимое пособие для сочинения юбилейных статей, табельных фельетонов, а также парадных стихотворений. Од и тропарей»? Ильф писал со знанием дела, ибо в юности у него самого были тексты, словно сделанные с помощью такого комплекта:

«Через Страстную площадь проходят тысячи и десятки тысяч.

Тысяча красных бантов.

Тысячи красных сердец.

Тысячи красных женских платочков» и так далее.

Есть и тексты, в которых узнается будущий автор «Двенадцати стульев», узнаваемы и типажи: «В раскрытом окне под светом абрикосового абажура дама раскладывает гадательные карты. На подоконник ложатся короли с дворницкими бородами, валеты с порочными лицами, розовые девятки и тузы». Разве не похоже на мадам Грицацуеву, знойную женщину, мечту поэта? Наконец, книгу просто забавно читать. Например, фельетон «Бебелина с Лассалиной» — о календаре с новыми именами для советских детей. «Атом, Бебелина (старались в честь Бебеля, а получилась Бобелина — какая–то «Королева греческая»), Рура, Солидар, Декрета (если не понравится, есть в другом роде — Декретина)... Пропускаем бесчисленное множество Пестелин, Металлин, Кинталин и Текстелин. Переходим к именам совершенно ослепительным: Васко (отнюдь не «Васька») дается 20 мая в честь открытия Васко да Гамой пути в Индию, Фарада (в честь ученого Фарадея), Урица, Пика, Коллета, Агителла, Бреста и так далее и далее». В общем, это не «Золотой теленок», но впечатление о писателе не испортит.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 235 (24865). Пятница, 4 декабря 2015
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter