Черногория: напряженность возрастает

Чарнагорыя: напружанасць узрастае

Калядныя святы ў Чарнагорыі прайшлі ў напружанай абстаноўцы. Дайшло да таго, што вернікаў дзвюх праваслаўных цэркваў, якія канкурыруюць паміж сабой, прыйшлося раздзяляць металічнай агароджай, каб не дапусціць сутыкненняў.


Царкоўны раскол у Чарнагорыі цягнецца з 1993 года, калі ў рэспубліцы была зарэгістравана некананічная Чарнагорская праваслаўная царква. Пасля распаду саюзнай Югаславіі ў 2006 годзе і здабывання Чарнагорыяй незалежнасці рэлігійны канфлікт тут толькі абвастраўся.

Непрызнаную Чарнагорскую царкву актыўна падтрымлівае прэзідэнт Міла Джуканавіч, які імкнецца замацаваць у рэспубліцы панаванне нацыянальнай царквы і выцесніць Сербскую праваслаўную царкву (СПЦ), кананічнай тэрыторыяй якой з'яўляецца Чарнагорыя.

З падачы Джуканавіча быў прыняты Закон «Аб свабодзе веравызнання». У адпаведнасці з ім у дзяржаўную ўласнасць павінна вярнуцца царкоўная маёмасць, якая належала Чарнагорыі да 1918 года, калі краіна ўвайшла ў склад каралеўства сербаў, харватаў і славенцаў і страціла незалежнасць. Гэты закон нарабіў шмат шуму сярод вернікаў. Праціўнікі Джуканавіча абвінавачвалі яго ў тым, што новы закон накіраваны на адарванне маёмасці Сербскай праваслаўнай царквы з перадачай непрызнанай Чарнагорскай царкве.

У мінулым годзе ў Чарнагорыі да ўлады прыйшла кааліцыя на чале са Здраўкам Крывакапічам, апазіцыйная Джуканавічу і якая падтрымлівае Сербскую праваслаўную царкву. Новы склад парламента паспрабаваў змяніць нявыгадны для СПЦ закон, аднак прэзідэнт Джуканавіч налажыў на папраўкі вета. Спрэчкі вакол скандальнага закона спрыялі росту яшчэ большай напружанасці ў калядныя дні.

Рэлігійны фактар на Балканах адыгрывае асаблівую ролю, а веравызнанне застаецца цесна пераплеценым з палітыкай. Гэта невыпадкова, бо рэлігія з'яўляецца асноўным адрозненнем паміж трыма блізкароднаснымі этнічнымі групамі — сербамі, харватамі і баснійцамі, якія размаўляюць фактычна на адзінай сербскахарвацкай мове.

У Чарнагорыі сутыкненне двух праваслаўных цэркваў мае таксама палітычны характар. Прыналежнасць сербаў і чарнагорцаў да адзінай царквы робіць іх практычна неадрознымі. Гэта не складала праблемы, пакуль існавала адзіная Югаславія. Аднак з набыццём незалежнасці чарнагорскія ўлады на чале з Джуканавічам узялі курс на максімальнае дыстанцыраванне ад сербаў.

У выніку Чарнагорыя стала ператварацца ў свайго роду антыпод Сербіі. У адрозненне ад Бялграда, які досыць неахвотна ідзе на збліжэнне з еўраатлантычнымі структурамі, Чарнагорыя ўзяла адназначна празаходні курс, перайшла на еўра і ўступіла ў НАТА. Чарнагорская мова, практычна неадрозная ад сербскай, цяпер аддае перавагу лацінскаму алфавіту перад кірылічным. Аўтакефалія Чарнагорскай царквы таксама ляжыць у рэчышчы будаўніцтва гэтай адасобленай ад сербаў чарнагорскай ідэнтычнасці.

Аднак падобны курс у краіне падзяляюць далёка не ўсё, што і выліваецца ў перманентную напружанасць, адным з праяў якой з'яўляецца царкоўнае пытанне.

Сітуацыя ў Чарнагорыі не ўнікальная. Нешта падобнае адбываецца, да прыкладу, ва Украіне, дзе палітыкі таксама разглядаюць стварэнне незалежнай ад РПЦ праваслаўнай царквы як інструмента нацыянальнага будаўніцтва і самасцвярджэння.

У адрозненне ад каталіцкай царквы, якая нагадвае цэнтралізаваную транснацыянальную карпарацыю, што існуе па-над палітычнымі межамі, праваслаўны свет уяўляе сабой супольнасць аўтаномных памесных цэркваў, якія не маюць адзінага цэнтра. Царкоўныя юрысдыкцыі далёка не заўсёды супадаюць з межамі дзяржаў, і ў свецкіх улад рэгулярна ўзнікае спакуса прывесці іх у адпаведнасць. Гэта параджае спрэчкі і канфлікты, і цягнуцца яны дзесяцігоддзямі, а то і стагоддзямі.

vs.shimoff@gmail.com
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter