Обзор книг "500 гадоў беларускага кнiгадрукавання" и Франца Кафки "Дневники"

Выдадзена дыхтоўна

500 гадоў беларускага кнiгадрукавання. Артыкулы, эсэ, вершы. Мiнск, Мастацкая лiтаратура, 2017.

У юбiлейны для беларускай кнiгi год выданняў на гэтую тэму хапае. Манаграфii, альбомы, п’есы... Выдавецтва «Мастацкая лiтаратура» прадставiла яшчэ адзiн свой праект. У аснове яго — навуковае даследаванне Ларысы Доўнар, але гэта толькi частка кнiгi. Яе складалi, быццам яркi вiтраж, у якiм паўстаюць постацi выдаўцоў, асветнiкаў, пiсьменнiкаў. Эсэ пра Еўфрасiнню Полацкую, Мiколу Гусоўскага, Рыгора Хадкевiча перамяжаюцца вершамi пра Пятра Мсцiслаўца, Сымона Буднага, Яна Чачота. Чытач даведаецца пра Аляксандра Рыпiнскага, якi вынайшаў лiтару «ў», i пра лёс «Дудкi беларускай» Францiшка Багушэвiча, пра выдавецтва братоў Бейлiных — мiж iншым яны мелi сваю кнiгарню ў Мiнску, у якой налiчвалася да 5 тыс. тамоў найноўшых твораў сучасных пiсьменнiкаў. Менавiта Бейлiны выдалi «Гапона» В.Дунiна–Марцiнкевiча. Цiкава прачытаць i пра магчымую фальсiфiкацыю Радзiвiлаўскага летапiсу: яе прыпiсваюць паэту Андрэю Рымшы, якi выконваў замову сваiх уладароў Радзiвiлаў. Няўжо летапiсец Нестар — усяго толькi фальсiфiкацыя? У цудоўным запiсе Максiма Лужанiна Колас прызнаецца, як пiсаў «Сымона–музыку», Вацлаў Ластоўскi ўспомнiць пра Максiма Багдановiча, Сцяпан Александровiч раскажа пра Кузьму Чорнага, а Шамякiн распавядзе пра сябе сам. Знайшлося месца i мастакам — узорам лепшага афармлення кнiг, i невялiчкай экскурсii па Полацкiм музеi гiсторыi кнiгадрукавання. У кнiзе ўвогуле вельмi шмат iлюстрацый, i выдадзена яна дыхтоўна. Зразумела, ёсць тут старонкi, прысвечаныя Францыску Скарыне. Iх узялi з працы легендарных даследчыкаў Мiколы Прашковiча i Сцяпана Александровiча. А ў раздзеле пра сучасны перыяд беларускага кнiгадрукавання цiкавы бонус: фотаздымак з пасяджэння журы Нацыянальнага конкурсу «Мастацтва кнiгi». Вы зазiрнеце, так бы мовiць, у кулуары самай прэстыжнай беларускай прэмii кнiгавыдаўцоў.

Франц Кафка. Дневники. Москва, Издательство ЭКСМО, 2016.

Разумеется, дневниковые записи писателей — угодья аналитиков... Даже по этой небольшой книжечке можно делать выводы. Например, как мучительно Кафка стеснялся своего тела, как пристально изучал его, например, делится впечатлениями от ощупывания собственного уха... Вот вам и истоки гениального и мрачного рассказа «Насекомое», в котором клерк Григорий Замза превращается в гигантского жука. «Я словно из камня, я словно надгробный памятник себе, нет даже щелки для сомнения или веры, для любви или отвращения, для отваги или страха перед чем–то определенным или вообще, — живет лишь шаткая надежда, бесплодная, как надписи на надгробиях. Почти ни одно слово, что я пишу, не сочетается с другим, я слышу, как согласные с металлическим лязгом трутся друг о друга, а гласные подпевают им, как негры на подмостках».

Ого, как умел Кафка копаться в себе, вербализируя мучительные процессы сознания и оттенки чувств! Дневник и нужен был ему, чтобы «сохранить себя здесь, ибо только здесь это и удается мне». Там, где внимание автора переходит от себя на окружающий мир, взгляд остер и безжалостен. Дневник дает хорошую подсветку — вот откуда брался материал для прозы... Вот как эта проза рождалась, в иступленном творческом ритме, наперекор всему... «Я не позволю себя утомить. Я впрыгну в свою новеллу, даже если это искромсает мне лицо». В эту маленькую книжечку вошла, конечно, только небольшая часть записей, за 1910 год. Балансирование на грани сновидения, фантазии и реальности...

«Все вещи, возникающие у меня в голове, растут не из корней своих, а откуда–то с середины. Попробуй–ка удержать их, попробуй–ка держать траву и самому держаться за нее, если она начинает расти лишь с середины стебля. Пожалуй, кое–кто это умеет, например, японские акробаты, взбирающиеся по лестнице, которая стоит не на земле, а на поднятых вверх ступнях полулежащего человека, и не прислонена к стене, а вздымается вверх прямо в воздух. Я этого не умею, не говоря уж о том, что под моей лестницей нет даже тех ступней... Но каждый день на меня должна быть направлена по меньшей мере одна строка, как направляют теперь подзорные трубы на кометы».

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter