Бясконца чароўная... Аўтарскi праект Уладзiмiра Цвiркi. Ветраны млын

Ветраны млын

У мiнулыя часы ветракоў на нашай Бацькаўшчыне было незлiчонае мноства 

Мабыць, большасць з нас ведае, як называлi нашу краiну ў старажытнасцi. Так — краiна замкаў. Ужо ў сучасныя часы Беларусь сталi называць Сiнявокай. Гэта таму, што на паверхнi нашай роднай зямлi проста неверагодная колькасць рэк ды азёр. Толькi азёр больш за 10 тысяч, а рэк каля 21 тысячы.


Як яшчэ можна было б назваць нашу Бацькаўшчыну? Краiна млыноў. На жаль, канешне, гэтая назва слушная больш для мiнуўшчыны краiны, бо сёння тых млыноў — па пальцах адной рукi пералiчыць можна. А раней? А раней, лiчы, на два-тры паселiшчы быў вялiзны ветраны млын. Колiшнiя сядзiбы ды нават невялiкiя фальваркi, бывала, мелi па два-тры млыны: вялiкiя, па чатыры паверхi, цi маленькiя, якiя працавалi на некалькi двароў. Ветракi-казлоўкi, шатровыя ветракi, ветракi-пальтракi i так далей. Гэта толькi ветраныя, а калi сюды дадаць яшчэ i ва­­дзяных працаўнiкоў. Такiя млыны былi амаль на кожнай рацэ, а памятаеце, колькi рэк на нашай зямлi?

Сёння, паўтаруся, ветраных млыноў засталiся ў краiне адзiнкi. А з iх тых, што працуюць, бадай зусiм няма.



Шмат што можна распавесцi пра гэтых прыгажуноў. Мне захацелася зачапiць у сваёй замалёўцы ўспамiны з дзяцiнства, у якiм ветраному млыну прысвечаная добрая старонка.

Прастора за акном майго невялiчкага дзiцячага пакойчыка заўсёды была вольнай ад дрэў i кустоўя, бо сад i iншая буйная раслiннасць раскiнулiся па другi бок нашага сядзiбнага дома. Па гэты бок цягнуўся стужкай выган, за якiм раскiнулася поле, за iм, у сваю чаргу, наколькi хапае вока — луг, якi далей павольна ўзбiраўся на неблагi такi пагорак. Мясцовыя жыхары нават называлi гэты пагорак курганом. Дык вось за гэтым курганом, мабыць, таксама на нейкiм узвышшы стаяў вялiзны вятрак. З-за блiжэйшага пагорка нiз яго быў не бачны, але асноўная яго частка, чатыры велiчныя, неверагодна вялiкiя ды шырокiя крылы, бачны былi з майго акна выдатна. Чамусьцi ў памяцi засталося, быццам ён заўсёды быў у руху. Крылы яго бесперапынна круцiлiся ў паветры: то апускалiся дадолу, то ўздымалiся да безданi нябёс. Вельмi падабалася мне сачыць за рухамi крылаў таго ветрака. Ранкам я вiтаўся з iм праз акно, а ўвечары, калi ён яшчэ не зусiм знiкаў у абдымках ночы, развiтваўся як з вельмi добрым знаёмым цi нават сябрам.



Дужа хочацца расказаць пра незвычайную i ў той жа час загадкавую асаблiвасць млына. Млын быў срэбны. Так, менавiта срэбны. I дах яго, i сцены, i асаблiва ягоныя крылы былi казачна срэбныя. Увесь ён быў аднаго срэбнага колеру. На сонцы ён блiшчэў, яе лямеш бацькавага плуга пасля доўгай працы ў полi. Калi iшоў дождж, вятрак адлiваў срэбрам i адкiдваў нейкiя незвычайныя блiкi. Калi было туманна цi змрочна на двары, ён наогул раствараўся ў асяроддзi, якое ў гэты час таксама набывала вельмi падобны колер. Праз шэрую завесу час ад часу праблiсквалi ледзьве заўважныя контуры яго крылаў.

Чаму ж млын быў срэбны? Потым, калi я трохi ўжо падрос, бацька аднойчы адкрыў сакрэт, адкуль у млына такi колер. А прычына ў дрэве, дошкамi якога быў абшыты ўвесь вятрак. I дрэва гэтае было звычайнай асiнай. Спачатку, канешне, калi ён апрануўся ў такую вопратку, да гэткага казачнага колеру было далёка. Але з цягам часу сонечныя промнi, дажджавая вада i вятры выбелiлi тую дошку, i праступiў вось такi чароўны, незвычайны колер. Асаблiва на фоне блакiтнага неба ў сонечнае надвор’е гэтая пабудова на пагорку здавалася мне амаль казачнай.


Колькi я потым быў ля яго. О! А колькi катаўся на тых срэбных крылах. Вядома, небяспечна гэта было вельмi. Бацькi лупцавалi, але ад такой забавы цi маглi ўратаваць нейкiя папругi?

Знiк млын таксама незвычайна. Менавiта знiк. Было гэта падчас вялiкай навальнiцы з вельмi моцным дажджом. Адны казалi, што вятрак загарэўся ад маланкi, другiя — што падчас той навальнiцы ў iм схаваўся мясцовы пастух ды расклаў там вогнiшча… Як гэты драўляны цуд знiкаў, бачыла няшмат вачэй. А тыя, хто бачыў, казалi, як быццам не было агню, а толькi… клубы срэбнага дыму, якi час ад часу рэзалi срэбныя крылы. А калi прайшла навальнiца i скончыўся дождж, на месцы, дзе стаяў млын, ляжалi толькi трэснутыя жарнавы i жалезныя дэталi.

I апошняе. 

Вяскоўцы i сёння кажуць, што калi ў ваколiцы стаяць моцныя туманы, то на тым узвышшы, дзе раней стаяў млын, не надта выразна, але бачна яго выява. Нават вiдаць, як рухаюцца скрозь туман яго срэбныя крылы. Хацелася б самому папасцi ў такi час, калi над навакольнымi абшарамi стаяць туманы, каб на свае вочы ўбачыць той прывiд, але ўсё неяк не атрымлiваецца, усё нейкiя справы неадкладныя…


Усё больш нешта неабходнае цяпер i зараз, i часу на нейкi там цуд, на прывiд не хапае. Але ж цешу сябе тым, што некалi абавязкова кiну ўсё, паеду i буду чакаць без стомы тыя туманы, той цуд…

Здаецца, пачаў, як звычайна, з успамiнаў пра дзяцiнства, якiя такiмi ласкавымi бываюць, такiмi яскравымi ды рэалiстычнымi, так цёпла-цёпла грэюць сэрца. А ў самым канцы аповеда падалося, што гэта быў не проста ўспамiн, а пераказ нейкай прыгожай легенды, легенды пра срэбны млын. З якога боку на гэтую гiсторыю нi паглядзець, як яе нi ўспрыняць — усё адно будзе добра.

v-cvirko@bk.ru
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter