Чаму ў вёсках якасць дарог пакідае жадаць лепшага

Там, дзе канчаецца асфальт

Ёсць такі анекдот: «Ох ужо нашы дарогі: сеў за руль і паскакаў!» Сапраўды, ездзiць па асфальтаванай дарозе для вяскоўцаў часта недаступнае задавальненне. Як выправіць такую сітуацыю, даведвалася карэспандэнт «Р».

Грэйдар на вясковых вуліцах з'яўляецца часта, але эфект ад яго працы доўга не трымаецца.
Фота dtpgazeta.by

Моцна не разгонішся


У вёску Бабічы Клецкага раёна заязджаю з лёгкім галавакружэннем. Але гэта не ад цяжкай спякоты ці мясцовай прыгажосці. А таму, што за пару кіламетраў да населенага пункта аўтамабіль пачало трэсцi так, нiбыта ён ехаў па пральнай дошцы. Трэсла яго і на ўсіх трох вуліцах вёскі, якую маленькай назваць нiяк нельга — яна мае чатыры дзясяткі дамоў.

Па вуліцы Піянерскай на аўтамабілі моцна не разгонішся. Бо дарогу на ёй калісьці забрукавалі, а затым падсыпалі жвірам. Мой спадарожнік Сяргей Падольскі ўдакладняе: было гэта чвэрць стагоддзя таму. І з таго часу нічога не змянілася. На спідометры 20 кіламетраў у гадзiну, а мне здаецца, што кожны каменьчык адчуваю сваiм хрыбтом. Гэта Сяргей запрасіў мяне пракаціцца па вуліцах яго роднай вёскі. Цяпер ён жыве ў Мінску. Аднак пастаянна наведваецца да маці. І не-не ды і ўспомніць «добрым словам» дарожныя службы.

— Усяго дваццаць кіламетраў ад Клецка, ва ўсiх суседніх вёсках асфальт ёсць, а наш пятачок бокам абышлі, — абураецца Сяргей. — Чаму пра гэты ўчастак забыліся? Па ім можна ехаць толькі пасля таго, як грэйдар пройдзе. А ходзіць ён не так часта, як хацелася б.

Размаўляем, а міма на невялікай хуткасці, падскокваючы на калдобiнах, праязджае аўтобус. За ім яшчэ доўга клубіцца пыл. Ад яго жыхары дамоў, размешчаных уздоўж вуліцы, ратуюцца за зачыненымі вокнамі. І зачыняць іх прыходзіцца часта: у вёсцы досыць інтэнсіўны рух — яна ў цэнтры ўсіх дарог. Проста вуліцы ў вёсцы Бабічы — транзітныя праезды мясцовых аўтамабільных дарог: Н-8483 Межная Слабада — Бабічы — Карацк і Н-8493 Туча — Бабічы.

Сяргей Падольскі ўпэўнены: асфальт тут патрэбны. А таму звярнуўся ў мясцовае ДРБУ № 212, а затым — у «Мінскаблдарбуд». Адказ адзін: жвіровае пакрыццё дарог знаходзіцца ў здавальняючым стане і цалкам адпавядае дзяржстандартам. На дарозе рэгулярна і па меры неабходнасці робяць рамонтную прафілактыку, скошваюць пустазелле, фарбуюць дарожныя знакі.

Сапраўды, да дарожных знакаў і пустазелля ў мужчыны прэтэнзій няма. А вось з фармулёўкай «здавальняючы стан» ён паспрачаўся б. Кажа, што на дарозе можна падвескі пазбавіцца, ды і пасажыраў пастаянна загойдвае. А падчас дажджу вада вымывае пясок з дарогі, і яна пакрываецца ямамі ды выбоінамі.

— Зразумела, што сродкаў на новую дарогу не хапае. Але ж павінны быць нейкія графікі або планы па рамонце, — паціскае плячыма Сяргей.

Павінны. Толькі ў гэтым годзе «рамонт дадзеных аўтамабільных дарог не прадугледжаны» — чытаю пісьмовы адказ з Мінаблвыканкама. Пералік аб'ектаў па рэканструкцыі, будаўніцтве, капітальным і бягучым рамонтах дарог і вуліц сельскіх населеных пунктаў фарміруецца ў межах выдзеленых сродкаў абласных бюджэтаў.

Пыл на аўтамабiлях


Заклапочаныя станам праезнай часткі і ў трыццаці кіламетрах ад Мінска. Жыхары вёскі Іслач усё яшчэ спадзяюцца, што дарогу, якая праходзіць праз населены пункт, заасфальтуюць. І надзея гэтая лiтаральна растае на вачах.

— Сем гадоў мы звяртаемся ў розныя інстанцыі, — не хавае горычы вясковы стараста Уладзімір Аткаеў. — Увесь час чуем: няма сродкаў. А што нам рабіць? Улетку задыхаемся ад пылу, а памытую бялізну сушым на ўласнай кухні, каб не пэцкалася. Калі пакінуць аўтамабіль у двары на ноч, ён пакрываецца пылам, як попелам. Праз вёску стала хадзіць шмат транспарту — едуць на новую кальцавую аўтадарогу. Ды і ў самой вёсцы аўтамабіляў хапае, асабліва летам. Так што новая дарога нам вельмі патрэбна.

Чаму сельскія жыхары павінны марыць пра асфальтаваную дарогу як пра манну нябесную? Толькі ў Мінскай вобласці трэць аўтадарог мясцовага значэння, а гэта больш за 5 тысяч кіламетраў, жвіровыя. У краіне на мясцовых дарогах каля 11 тысяч кіламетраў наогул не маюць цвёрдага пакрыцця і з'яўляюцца грунтавымі. Праезд па іх пры неспрыяльных умовах надвор'я праблематычны. А калі яны будуць адрамантаваны — складана сказаць. Бо нават спецыялісты прызналі, што праграма «Дарогі Беларусі на 2006—2015 гады» ў частцы рамонту дарог была не выканана — з-за недастатковага фінансавання. Планавалася дасягнуць добрага стану дарог на 8,6 тысячы кіламетраў, фактычна палепшана толькі палова. Прадугледжвалася, што да 2015 года зусім не будзе дарог з нездавальняючым станам. Па факце іх стала больш за 3 тысячы кіламетраў.

Выйсце ёсць


Сёння праблему спрабуюць вырашыць. Урадам прапрацоўваецца пытанне выдзялення грашовых сродкаў для прывядзення сеткі мясцовых дарог у нарматыўны стан. Што тычыцца саміх дарог, то аб'ёмы работ на іх фарміруюцца ў рэгіянальных праграмах па развіцці і ўтрыманні мясцовых дарог на 2015—2019 гады.

Так, у «Мінскаблдарбудзе» адказалі, што пасля вызначэння аб'ёмаў фінансавання Мінскай вобласці будзе распрацаваны праект пераліку мясцовых аўтамабільных дарог, якія патрабуюць першачарговага рамонту ў 2018—2020 гадах. Пры гэтым адпаведна ўлічаць інтэнсіўнасць дарожнага руху. Перавагу будуць мець дарогі, якія злучаюць раённыя цэнтры, ды i тыя, што iдуць ад райцэнтраў да аграгарадкоў, ад аграгарадкоў да цэнтральных сядзіб сельскагаспадарчых арганізацый і да сельскіх населеных пунктаў.

Хочацца верыць, што ў гэтыя спісы трапяць вёскі Бабічы і Іслач.

misnik@sb.by
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter