На Добрушскім фарфоравым заводзе актыўна абкатваюць новае абсталяванне. Іспанскую машыну для лічбавага друку набылі больш як за 300 тысяч еўра. Акупіць інвестпраект плануюць за два з паловай гады. Асмеліцца на такую пакупку прымусіла канкурэнцыя. У Беларусі фарфор робяць толькі на добрушскім заводзе, але сюды вязуць імпартны посуд. А на замежных рынках «лічбавыя» талеркі самыя запатрабаваныя. Такую нішу ў модных посудавых тэндэнцыях страчваць было нельга. І зараз добрушскі посуд з лічбавым друкам набываюць не толькі ў Беларусі, Расіі і Украіне — на днях рыхтуецца эксклюзіўны заказ для нямецкіх пакупнікоў.
У іспанскай машыны для лічбавага друку вялікія магчымасці.
Каталог прадукцыі прадпрыемства ўключае пяць тысяч адзінак найменняў. Дзякуючы іспанскаму абсталяванню асартымент будзе пашырацца. Гэта паўплывае і на прыбытак. За мінулы год завод прадаў посуду на дзесяць мільёнаў долараў, сёлета лічба павялічыцца яшчэ на два мільёны. Рост ідзе ў тым ліку і дзякуючы новай тэхналогіі лічбавага друку.
Цяпер можна наносіць на талеркі любы ўзор.
Кацярына Несцер, спецыяліст аддзела збыту, дастае з паліцы самыя цікавыя ўзоры такога посуду:
— Гэта калекцыя «Шэрвуд». Паглядзіце, якая тэкстура, — калі правесці рукой, то здаецца, быццам талерка драўляная.
За змену можна зрабіць да шасці тысяч талерак. А рабочых рук для працэсу трэба ўдвая менш. Атрымліваецца простая арыфметыка: прадукцыйнасць працы дзякуючы лініі лічбавага друку павялічылася ў чатыры разы.
Для выпуску посуду на заводзе ёсць тры спосабы: фармаванне, ліццё і прасаванне.
За гадзіну на лініі лічбавага друку наносіцца дэкор на 400 фарфоравых вырабаў.
— Вось гэтыя кубкі з назвай, якая змушае падумаць аб падарожжы, — «Экспрэс». Іх робяць метадам фармавання, — расказвае майстар вытворчага ўчастка Сяргей Ляўкоў.
— Бяром масу, разразаем на пластарэзцы, кладзём у форму, потым пры тэмпературы 170 градусаў сушым. Далей кубак ідзе на аправачны станок, там загладжваюцца краі і прыстаўляецца ручка, — дадае майстар.
Дарэчы, за смену адзін чалавек робіць зрэзы для чатырох тысяч такіх ручак.
Потым кубкі адпраўляюцца на першы і другі абпалы.
Маецца і ўчастак ізастатычнага прасавання. Посуд тут робяць пад высокім ціскам. Кубкі на такім абсталяванні не зробіш, а талеркі — літаральна любой формы і дыяметра. Максімальны — 30 сантыметраў, гэта для італьянскай пасты. За гадзіну з-пад прэса выходзіць да 400 талерак.
На замежных рынках «лічбавыя» талеркі самыя запатрабаваныя.
— Браку дзякуючы аўтаматызацыі працэсу — мінімум, а гэта значыць, і сабекошт змяншаецца, — вядзе нас па ўчастку ізастатычнага прасавання начальнік ліцейна-фармовачна-абпальвальнага цэха Ганна Фалалеева.
У наступным годзе тут плануюць набыць яшчэ два прэсы.
Штомесяц завод вырабляе звыш двух мільёнаў адзінак прадукцыі. На экспарт ідзе 80 працэнтаў, найбольш — у Расійскую Федэрацыю. Што тычыцца далёкага замежжа, то гэта Германія, Францыя, Чэхія. Заяўкі прыходзяць нават са Швейцарыі і Фінляндыі.
Новыя ідэі, якія знаходзяць сваіх прыхільнікаў у розных краінах свету, нараджаюцца ў мастацкай лабараторыі. Усё гэта — новыя ўзоры посуду. На паліцах крам іх пакуль не ўбачыш.
Зараз Добрушскі фарфоравы завод рыхтуецца да Новага года. Куды ні паглядзі — паўсюль тыгры. Фігуркі з задуменнымі вачыма, бакалы з брутальнымі звярынымі выявамі, ёлачныя цацкі і нават аскетычны чорна-белы прынт на талерках і кубках.
Алена Калеснікава на заводзе працуе 33 гады. Яна — адна з шасці жывапісцаў прадпрыемства і самая вопытная з усіх. Мільёны талерак і кубкаў, якія за гэтыя гады набывалі людзі, захоўваюць цеплыню яе рук.
— Да Новага года — месяц, таму ў нас горача, трэба распісаць тысячы сувеніраў. У дзень я размалёўваю каля 20 тыграў. На кожнага ідзе паўгадзіны.
Як бы ні развівалася фарфоравая індустрыя, але распісаны ўручную посуд заўжды будзе цаніцца. Таму аформленыя жывапісцамі сервізы самыя дарагія. Яны — брэнд завода.
ПАДКАЗКА
Калі вы прыйшлі ў краму і не ведаеце, ці сапраўдны перад вамі фарфор, пасвяціце на дно талеркі ці кубка фанарыкам тэлефона. Калі прасвечваецца — дакладна фарфор, калі не — кераміка. А яшчэ можна пастукаць па талерцы алоўкам — фарфор зазвініць, як крышталь.
Арына ЯНАВА