Обзор книг Катерины Медведевой "Разламашкi майстра Люфта" и Чака Паланика "Сочини что-нибудь"

Сказки магии и грязи

Кацярына Мядзведзева. Разламашкi майстра Люфта. Аповесць. «Электронная кнiгарня», 2016.

Працягваецца тэндэнцыя з’яўлення кнiг маладых аўтараў у электронным выглядзе. Вось i «Разламашкi майстра Люфта», аповесць–фэнтэзi, не аднойчы адзначаная на лiтаратурных конкурсах, друкаваная ў часопiсе «Маладосць», знайшла сваё ўвасабленне ў гэтай нiшы. Цi любiце вы атмасферу вiктарыянскай эпохi, механiзмы стым–панку i дэтэктыўную iнтрыгу? У Мядзведзевай гэта ўсё ёсць. Студэнт школы вытанчаных рамёстваў Антон марыць вывучаць таемныя разламашкi майстра Люфта. Цацкi, кожная з якiх здаецца не тым, чым з’яўляецца насамрэч. Кожны майстар марыць навучыцца iх рабiць, кожны калекцыянер гатовы заплацiць за iх любыя грошы. Вось толькi артэфакты захоўваюцца пад замком ва ўдавы майстра Люфта. Праўда, невядома, цi ўдавы: майстар знiк проста з замкнёнага пакоя падчас працы над адной са сваiх цацак. «З года ў год у школе знаходзiлiся дзiвакi, якiх вабiла калекцыя разламашак майстра Люфта, але той, хто ўвачавiдкi ўбачыў яе — з’язджаў з глузду цi трапляў у турму». Антону з дапамогай аднакурснiцы Юлii, якая аказваецца ўнучкай легендарнага майстра, удаецца патрапiць у дом Люфтаў: «Няскладны, рознакаляровы, дзiвакаваты дом з мноствам вежак, мансард, флюгераў i, невядома навошта, з байнiцамi». Зразумела, таленавiтаму i сумленнаму Антону ўдаецца патрымаць у руках разламашкi i нават дакрануцца да iх сакрэту... Вось толькi ўсё сапраўды не тое, чым здаецца, i з людзьмi, i з рэчамi... Вядома, з’явiцца i сам майстар, i здзейснiцца мара Антона. Толькi цi гатовы юнак заплацiць за гэта, стаўшы цацкай у чужых руках? Атмасферу аўтару стварыць удалося. Праўда, вяртанне Люфта варта было зрабiць i больш абгрунтаваным, i больш эфектным. Да таго ж фiнал аповесцi адкрыты, ад чаго хочацца працягу... Ну дык гэта i някепска, калi тэкст хочацца чытаць далей.

Чак Паланик. Сочини что–нибудь. Издательство АСТ, Москва, 2016.

Паланик, известный нонконформист, бунтарь, мастер эпатажа, продолжает эпатировать публику. Только сделать это все труднее. Вот он и «сочиняет что–нибудь», в надежде, что хоть одна из его историй даже искушенного читателя искренне возмутит. Иногда это напоминает энтузиазм подростка, показывающего взрослым «фак». Но на самом деле Паланик — бренд, на котором хорошо зарабатывают книготорговцы всего мира, поэтому ему тупо нужно соответствовать имиджу, причем кажется, что из протеста он иногда делает это «чересчур». Может, ему давно хочется писать милые сказки о феях и принцах. Впрочем, в его мире фея, скорее всего, превратится в проститутку и наркоманку, а принц сделает сам себе лоботомию, чтобы не стать винтиком гнусного общества потребления. В сборнике есть и мистика, помноженная на черный юмор. Очень черный. И рыжий конь Апокалипсиса, на котором едет Война, у Паланика вытворяет такое, что ограничение книги по возрасту более чем оправданно. Ну не любит Паланик современное общество с его заморочками, в котором если герой — белый, гетеросексуал и христианин, ему крупно не повезло. Даже если по форме текст — притча, и там действуют Обезьяна, Гризли, Трубкозуб, Бобр, это все те же обыватели, мечущиеся по лабиринтам бессмысленных своих достижений, ненавидя друг друга, создавая единую цепь вселенской глупости и жадности. Впрочем, маргиналы с поседевшими дредами, погружающие себя в знак протеста в грязь, лень и похоть, ничуть не лучше. Слабонервным и брезгливым не читать.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 85 (24967). Пятница, 6 мая 2016
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter