Книжный навигатор

Реквием в диалогах и рифмах

Фёдар Ястраб. Абяцанне сноў. Вянок санетаў. Том 1. Мiнск, Галiяфы. 2015.

Гэта незвычайная кнiга. Фёдар Ястраб — вядомы мастак, галерыст, мастацтвазнаўца, памёр у 2014 годзе. Перад гэтым цяжка хварэў. I ў апошнiя два гады жыцця, адолены рэдкай хваробай... пачаў пiсаць вершы. Па некалькi на дзень. I гэта не было дылетанцкае бездапаможнае рыфмаванне, гэта былi сапраўды вершы. Жонка мастака Арына i сын Вiктар сабралi iх у пяцiтомнiк. Выйшаў першы том. Прадмову да яго напiсаў паэт Навум Гальпяровiч: «Я ведаў Фёдара як выдатнага арганiзатара, спрактыкаванага галерыста, браў у яго iнтэрв’ю для сваёй радыёпраграмы «Зямля, што дадзена нам лёсам». I вось ён адкрыўся для мяне як паэт. I гэтай светлай радасцю свайго адкрыцця я гатовы падзялiцца з усiмi, хто адгорне гэтую кнiгу», — пiша Гальпяровiч.

Калi чытаеш гэтыя вершы, застаецца адчуванне неперарыўнасцi думкi, неперарыўнасцi тужлiвага, часам лiхаманкавага, часам запаволена–раздумлiвага маналогу, якi аўтар прамаўляў на фоне Сусвету, якi для яго ўсё звужаецца, пакiдаючы нераскрытымi таямнiцы. I якi аўтар бачыць ужо з адлегласцi, з вышынi, якая вось–вось забярэ назусiм. Вобразы чапляюцца за вобразы, думка пералiваецца ў думку.

Што нам гадоў i стагоддзяў iмклiвы разбег,

Бачна далёка не ўсiм, як бягуць яны цугам,

Непадуладны нi людзям, нi дзiкiм звяругам,

Не прытамляюцца i не папросяць начлег.

Дзе ад гадоў–валацуг адшукаць залаты абярэг?

Можа, праблiсне калi пад няўрымслiвым плугам?

Можа, пакiнуты злосным вiхурам звяругам?

Можа, iм стане збудованы Ноем каўчэг?

У многiх строфах вiдаць, што iх аўтар — мастак, там пералiваюцца фарбы i iх адценнi... А дапоўнiць уражанне можна рэпрадукцыямi Фёдара Ястраба, якiя таксама змешчаны ў кнiзе.


Эльдар Рязанов, Эмиль Брагинский. Служебный роман. Азбука, Санкт-Петербург, 2015.

Одна из заметных утрат прошлогодней уже культурной жизни постсоветского пространства — уход легендарного Эльдара Рязанова. Вспомнить большого художника поможет и этот небольшой сборничек, в котором, однако, уместились три его лучших сценария, написанные в соавторстве с Эмилем Брагинским: «Берегись автомобиля», «Ирония судьбы, или С легким паром!» и «Служебный роман». Конечно, читать киноповесть — не совсем то, что смотреть гениальный фильм. Но в данном случае герои для вас непременно будут говорить конкретными голосами — Иннокентия Смоктуновского, Андрея Мягкова, Олега Ефремова, Алисы Фрейндлих, и сцены сами по себе всплывут в памяти.

Понимаете, у нас традиция... Тридцать первого декабря мы с друзьями ходим в баню... А Павел должен был лететь в Ленинград... А я должен был сегодня жениться...

Нашему человеку не нужно объяснять, откуда взята цитата и что в ней забавного. Впрочем, никакое описание (а в киноповести они очень лаконичны) не поможет, например, воспроизвести облик секретарши Верочки в исполнении Лии Ахеджаковой. А ничем не примечательный в сценарии «мужчина в темно–сером халате», проводящий инвентаризацию в кабинете директора Калугиной, только в фильме превратился в великолепного Буркова, одной репликой с неповторимой интонацией «вы — творческие работники, ну и мы...» покоривший сердца миллионов. Впрочем, как раз этой реплики в сценарии–то и нет. В общем, уверена, что, почитав эти киноповести, вам неудержимо захочется пересмотреть фильмы великого режиссера.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 17 (24899). Пятница, 29 января 2016
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter