Сёння, 20 лiстапада 2018 года, спаўняецца 70 гадоў з дня нараджэння Яўгенii Янiшчыц. А 25 лiстапада — трыццаць гадоў з дня яе смерцi. Такую ўжо трагiчную кропку яна паставiла ў сваёй бiяграфii — выйшла ў вечнасць праз акно толькi што атрыманай кватэры.
«Ластаўка Палесся», яна не пiсала, здаецца, вострасацыяльных, актуальных, гучных паэм, якiмi ўзрушвалi з трыбун яе равеснiкi. Дзе тыя iхнiя паэмы? Хто iх памятае? А лiрычныя вершы Яўгенii Янiшчыц да гэтага часу на слыху. Як i яна сама. Чаму?

1. Наколькi актуальнай засталася творчасць Яўгенii Янiшчыц?
Адам Глобус: Зараз выходзiць збор твораў Янiшчыц. Нiхто iншы з беларускiх паэтак не меў такога выдання i такой увагi да сваёй творчасцi, нават Цётку не ўшанавалi такiм лiтаратурным помнiкам.
Галiна Дзягiлева: У нашым тэатры ёсць спектакль па творах Яўгенii Янiшчыц «Прыпадаю да нябёс», прэм’ера яго адбылася 25 лютага 2002 года. Я стала яго рэжысёрам, выканаўца — Ларыса Горцава. Такая радасць была працаваць! Янiшчыц настолькi шчырая, таленавiтая, трапяткая... Яна — як лакмусавая папера шчырасцi. Дакрануцца — i становiцца лягчэй.
Анатоль Бутэвiч: Напэўна, як i ў кожнага аўтара, у Жэнi былi творы рознай мастацкай вартасцi. I гэтага не трэба баяцца. Важна, што яны не губляюць цiкавасцi чытачоў, бо ўсё напiсанае ёю акрылена жывымi эмоцыямi.
Ганна Кiслiцына: У сучаснай беларускай лiтаратуры хранiчна мала вершаў пра каханне. А таму ёсць i патрэба ў iнтымнай лiрыцы, тым жанры, якi так удаваўся Яўгенii Янiшчыц. Мне здаецца, што актуальнасць яе паэзii звязана якраз з той прамалiнейнасцю, з якой яна гаварыла пра свае пачуццi.
Iрына Шаўлякова: Для сябе сутнасць творчасцi Яўгенii Янiшчыц я вызначаю праз паняцце фiласофска–iнтымнай паэзii. Ядро нацыянальнага прыгожага пiсьменства ўтвараецца са з’яў такога кшталту.
Святлана Калядка: Адкрыццё Лiтаратурнага музея Яўгенii Янiшчыц на радзiме паэтэсы, прысваенне яе iмя Пiнскай раённай бiблiятэцы, пастаноўка монаспектакля «Прыпадаю да нябёс...» у Беларускiм паэтычным тэатры аднаго акцёра «Знiч», монаспектакля «Ягадны хутар» пры Беларускай дзяржаўнай фiлармонii, некалькi дакументальных фiльмаў, кнiгi чатырохтомнага выдання «Яўгенiя Янiшчыц: творы, жыццяпiс, каментарыi»... Гэта няпоўны пералiк фактаў, якiя сцвярджаюць яркае гарэнне зоркi Я.Янiшчыц на лiтаратурным небасхiле i праз дзясяткi гадоў.
Ганна Бутырчык: Лiрыка яе вельмi тонкая, меладычная, блiзкая да народнай песнi. Можа, таму вершы Янiшчыц мне заўжды хацелася спяваць. Я нiколi не думала пра творчасць Янiшчыц у катэгорыях актуальнасцi.

Сярод удзельнікаў V Усесаюзнай нарады маладых пісьменнікаў. Злева направа: М.Дукса, Сл.Хадаронак, М.Федзюковіч, С.Блатун, Д.Бічэль-Загнетава, Я.Янішчыц. Красавік 1969 г.
2. Цi адбываецца мiфалагiзацыя постацi Яўгенii Янiшчыц? Якiя легенды ўзнiкаюць?
Галiна Дзягiлева: Рыгор Барадулiн для свайго верша «На балючым праху», прысвечаным смерцi Янiшчыц, узяў эпiграф: «Кажуць, што дом, з акна якога выкiнулася Яўгенiя Янiшчыц, пабудаваны на могiлках, дзе пахавана Марына Мнiшак». Сапраўды, ёсць такое паданне... Барадулiн угледжваў тут сувязь, нейкi ўплыў на душэўны стан паэтэсы: «Ценi душ у жыцця ў гасцях». I яшчэ супадзенне... Да таго як пераехаць у ракавую кватэру на Старажоўскай, Янiшчыц жыла на першым паверсе старога дома на Ульянаўскай, збудаванага палоннымi немцамi. I менавiта ў гэтай кватэры да яе жыла актрыса Ларыса Горцава, якая ўвасобiла лiрычную гераiню Янiшчыц у нашым спектаклi. Горцава гаварыла: «Выходзiць, мы хадзiлi па адной i той жа падлозе, глядзелi ў адны i тыя ж вокны».
Анатоль Бутэвiч: У Жэнiным жыццi вялiкiх загадак не было, акрамя хiба што непасрэдна спосабу сыходу з гэтага жыцця. А што да некаторых сённяшнiх нетрадыцыйных ацэнак яе паводзiн, выказванняў, поглядаў i г.д., то што тут зробiш — такi ўжо наш характар: часам бярэ ахвота пакорпацца ў чужой бялiзне.
Iрына Шаўлякова: Так, у 1990–х па калiдорах i аўдыторыях фiлфака БДУ блукалi цьмянымi зданямi версii трагiчнага сыходу паэта. У 2000–я гады легенды з большай ахвотай прэпарыруюцца, чым абуджаюцца да жыцця.

Ганна Кiслiцына: Якраз наадварот стала менш легендаў, бо апошнiм часам шмат хто напiсаў свае ўспамiны. З другога боку, некаторыя рэальныя сюжэты яе жыцця iншым разам выглядаюць абсалютна сюррэалiстычна i лiтаратурна. Напрыклад, успамiны Раiсы Баравiковай, надрукаваныя ў часопiсе «Полымя», пра абставiны жыцця Янiшчыц напярэдаднi яе смерцi.
Святлана Калядка: Згадваецца некалькi гiсторый. Першая звязана з тлумачэннем прозвiшча паэтэсы. Iнiцыявала гэтую гiсторыю калiсьцi Таццяна Iванаўна Шамякiна: «Смерць Жэнi гняце мяне сваёй загадкавасцю, i сардэчны боль не сцiхае... Часам мне здаецца, што само прозвiшча — праграма на самазнiшчэнне: «Янiшчыц — я нiшчыць». Аднак Таццяна Iванаўна не ведала, што гэта прозвiшча не роднага бацькi Жэнi, а прозвiшча мацi па першаму мужу, якi загiнуў падчас вайны. Са слоў Т.I.Шамякiнай, у яе засталося адчуванне, што Жэня «нейкая невязучая»: у яе на руцэ засталiся шрамы ад траўмы, яе ўкусiла малпа (якую прыносiў на фiлфак БДУ муж адной са студэнтак групы), i Жэня нават ад гэтага ўкусу трапiла ў бальнiцу. Яшчэ адна гiсторыя–таямнiца мае дачыненне да паездкi паэтэсы на сесiю ААН ў 1981 годзе, пасля прыезду з якой за Жэняй пачалi хадзiць людзi ў чорным, пераследаваць яе, выклiкаючы нервовыя зрывы... Да гэтага часу незразумела, цi былi гэтыя людзi? Яшчэ адна дзiўная гiсторыя, пра якую згадвала Р.Баравiкова: «Жэня кажа: «Мне прыслалi рэквiем»... Чатыры разы яна паўтарыла гэтыя словы. А сама ўся стаiць, як камяк, сцятая, а ў вачах сляза застыла...» Як i невытлумачальнай была для нас лiчба 666 — менавiта столькi вершаў было апублiкавана ў прыжыццёвых зборнiках паэзii Я.Янiшчыц. Гэта факты, а iнтэрпрэтацый iх ужо мноства.
Ганна Бутырчык: Для мяне больш натуральнымi падаюцца разважаннi пра мiфалагiзацыю паэткай свайго журавiнавага раю — Палесся, Ясельды.
3. Якi самы значны яе твор?
Iрына Шаўлякова: Зараз мне самым значным у асобасным сэнсе бачыцца «Ты паклiч мяне. Пазавi...». Твор са школьнага канону сталее разам з чалавекам, прыдаецца ў розных ўзростах.
Анатоль Бутэвiч: Найбольш прачулым i блiзкiм мне па духу з’яўляецца верш «Ты паклiч мяне. Пазавi...».
Галiна Дзягiлева: Эпiграф да нашага спектакля такi: «Жораў ты, а я — сiнiца, нас абоiх бура б’е. Разам нам не пасялiцца, пасялюся — у табе!» Лепшыя творы паэткi — пра каханне. Янiшчыц без кахання не магла жыць. Яе ранiмасць нiбыта ўвесь час спрачалася з яе радасцю. Калi ёй было занадта добра, яна нiбыта пыталася ў сябе: цi не спынiлася я? Жыць без трагiзму яна не магла.
Адам Глобус: На мой густ, найлепшая кнiга Яўгенii Янiш-чыц «Пара любовi i жалю». Кнiзе пашанцавала, бо яе афармленнем займаўся выдатны графiк Мiкола Селяшчук.
Ганна Бутырчык: Скажу пра любiмыя вершы: «Менее святла на схiле восенi», «Ах, на шчасце, яшчэ не ўсохла балота», «Настальгiя», «Смутна выблiсне шлях, нiбы зорка з туману», «Дзень згасае. Нават ночы мала...», «За тое, што разбурана душа».
Святлана Калядка: Вiзiтоўкай творчасцi Я.Янiшчыц называюць верш «Ты паклiч мяне, пазавi...», аднак, на маю думку, вершы «У бабулi Паланеi», «Ля ложка хворай мацi» i многiя iншыя больш значныя для разумення творчай iндывiдуальнасцi Яўгенii Янiшчыц. Пры падрыхтоўцы чатырохтомнiка былi выяўлены 5 новых празаiчных твораў (усяго ёю напiсаны 21 твор), вартых вывучэння. А яшчэ ёсць 6 паэм, i адна з iх — «Ягадны хутар» — не ацэнена даследчыкамi на належным узроўнi. Не гаворачы пра амаль 750 вершаў, якiя складаюць змест трэцяга тома выдання, сярод якiх 320 вершаў чытач убачыць упершыню. А таму вызначыць самы значны твор Я.Янiшчыц пакуль складана. Раптам ён сярод апошнiх твораў цi тых, якiя як след не прачытаны?
Ганна Кiслiцына: «Ты паклiч мяне. Пазавi...»