Обзор книг Кирилла Стаселько Marginalis и Жана-Поля Сартра "Тошнота"

Препарация души

Кiрыл Стаселька. Marginalis. Мiнск, Галiяфы, 2016


Чытаючы гэты раман, увесь час згадваеш iншыя кнiгi. То Борхеса з ягонымi выдуманымi жывёламi, мовамi i краiнамi, то «Уладара мух» Голдынга, то Эрленда Лу з раманам «У», героi якога адпраўляюцца ў Палiнезiю, каб давесцi, што туземцы прыехалi туды на каньках, то Вебера з эксперыментамi над людзьмi, мурашамi i анёламi, то... Зрэшты, раман Стаселькi i ёсць адзiн з такiх кнiжных феноменаў, пабудаваных на цытатнасцi i алюзiях. Чытач мусiць быць падрыхтаваным да гульнi. А гульня нiчога сабе, захопiць. Уявiце: у сямнаццатым стагоддзi ў Iталii ўзнiкае таварыства людзей, што вырашылi скласцi Кнiгу Кнiг. У кароткiх пераказах змясцiць у рукапiс усе тэксты на свеце. Праўда, у вынiку атрымлiваецца падазрона невялiкi сшытак, але ж i справа не завершаная. Сшытак напiсаны на знiклых мовах, i вiдавочна, з праклёнам, таму што ўсе ягоныя ўладальнiкi заканчваюць вельмi кепска. Вядомая з антычнасцi сюжэтная канструкцыя з перадачай артэфакта дазваляе аўтару кiдаць чытача ва ўсё новыя i новыя эксперыменты па знiшчэннi чалавечнасцi. Напрыклад, у калонiю юнакоў i дзяўчат, якiх у сталiнскую эпоху iзалявалi ад свету, каб пабудавалi камунiзм. Што адбылося насамрэч, для тых, хто чытаў Голдынга, не загадка. Чалавецтва ходзiць па спiралi. Гэткi ж жудасны эксперымент паставiць амаль у наш час таталiтарная секта ў нейкiх джунглях. Зноў i зноў будуць стварацца гурткi апантаных ведамi людзей у спадзеве адкрыць тайны сусвету... i нiкому гэта не ўдасца. Тэкст невялiкi, фiнал адкрыты, i залiшнiм падаецца апраўданне кшталту «гiсторыя кожнага чалавека каштоўная, таму я ўсё гэта i распавёў». Над мовай таксама варта папрацаваць. А раман чытэльны. I дае падставу для гульнi ў шкляныя перлы.

Жан–Поль Сартр. Тошнота. АСТ, Эксклюзивная классика, 2016


Тот, кто никогда не испытывал приступов мизантропии, своей отчужденности от мира, кто никогда не искал в искусстве и философских трактатах спасения от чувства бессмысленности бытия... лучше не читайте «Тошноту»! Потому что именно этим словом герой описывает свое ощущение от мира. «Я по горло сыт одушевленными предметами, собаками, людьми, всеми этими самопроизвольно шевелящимися мягкими массами». Экзистенциализм, понимаете... Но ничего общего с героями Буковски и Берджеса: герои Сартра осознают, что у них есть долг, а над ними есть фатум. Так что страдай, зная, что все бессмысленно, но при этом работай. Ну вот как это совместить? Зато из романа «Тошнота» я усвоила великолепную практику: коллекционирование совершенных мгновений. Ее придумала героиня, с которой у интеллектуала Антуана Рокантена одинаковая «болезнь тошноты» и страстная любовь, об эту тошноту разбивающаяся. Так вот, мадам всю жизнь ищет мгновения, в которых все соответствует ее понятию о гармонии. «Сначала надо оказаться в каких–то исключительных обстоятельствах, а потом ощутить, что вносишь в них порядок. Если все эти условия соблюдены, мгновение становится совершенным». Произнесенное приятелем не то слово, другой оттенок его носков все портят. Так что мгновений таких накапливается немного. Роман написан философом, следовательно, он опасен. Может что–то пошатнуть в вашем мировосприятии. Что ж, не всякая картина должна привносить гармонию. Достаточно, что она заставит думать.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 18 (25153). Пятница, 27 января 2017

Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter