Не сакрэт, што ганаровыя званні “народны” і “заслужаны” — класічны савецкі атавізм. Ён будаваў унутрымастацкую іерархію і набліжаў творцаў да матэрыяльных даброт. Але адначасова “прывязваў” мастакоў да дзяржавы (бо толькі яна магла прысуджаць такія званні). Нядзіўна, што статус народных мелі як жывыя класікі (Мележ і Быкаў), так і пісьменнікі, чые творы засталіся ў сваім часе (Броўка і Лынькоў). А вось заходні свет быў да такіх традыцый абыякавы. Крытэрыямі для прызнання там з’яўляліся водгукі мастацтвазнаўцаў і адначасова камерцыйны поспех. Таму Марк Шагал не стаў народным мастаком Францыі, а Мадонна — народнай артысткай ЗША.
Пасля распаду Савецкага Саюза ўзнікла праблема: што рабіць з ганаровымі званнямі? Большасць творцаў выказваліся за тое, каб іх пакінуць. Прычыны былі дзве: матэрыяльныя прывілеі (хто ведаў, што ў постсавецкую эпоху званне не будзе прыносіць такіх дывідэнтаў, як раней?) і пачуццё “зайздрасці” (маўляў, калі Іваноў стаў народным, чым я горшы?). Але вось парадокс: з пачатку 1990-х мастакі і акцёры досыць рэгулярна атрымліваюць ганаровыя званні, пісьменнікі — не. І такі стан рэчаў успрымаецца як цалкам нармальны.
Спачатку колькі слоў пра мастакоў. У параўнанні з пісьменнікамі і акцёрамі яны найбольш прыстасаваліся да рыначных адносін. Згадзіцеся, ганаровае званне наўрад ці паўплывае на продаж твораў калекцыянерам або на ўдзел у замежным пленэры. Магу памыляцца, але званне народнага мастака ўжо даўно не адыгрывае ранейшай ролі. Магчыма, з часам яно знікне само сабой.
Зусім іншая сітуацыя з акцёрамі. На жаль, за апошнія гады айчынны тэатр замкнуўся ўнутры Беларусі (што асабліва бачна ў параўнанні з іншымі відамі мастацтва). Хіба толькі лялечныя калектывы рэгулярна выступаюць на міжнародных фестывалях. Адпаведна, калі ў нашым тэатральным свеце існуе іерархія, дык яна выключна ўнутрыбеларуская. Не будзем забывацца, што пэўны спектакль, а таксама артыста ў ім можна ўбачыць толькі тут і цяпер (тады як карціну можна ўбачыць, а кнігу — прачытаць праз гады пасля іх стварэння). У якасці маральнай сатысфакцыі ганаровыя званні ідэальна падыходзяць для акцёраў. Праўда, было б нядрэнна, каб увага звярталася на ўсе калектывы! Асабіста я ганаруся ўсімі зоркамі Опернага, якія сталі заслужанымі або народнымі артыстамі. Але ёсць жа Лялечны, ТЮГ, Музычны, дзе ўзнагарод не бачылі гадамі (або прыклады ўручэння адзінкавыя).
А вось літаратарам адсутнасць званняў пайшла толькі на карысць. Перш за ўсё, катэгорыі “народны пісьменнік” або “народны паэт” засталіся ў савецкай эпосе. Бо нават пік творчасці пісьменнікаў, уганараваных пасля 1991 года, усё роўна прыйшоўся на савецкія часы (Рыгор Барадулін — выключэнне з правілаў). Зразумела, у сучаснай беларускай літаратуры хапае асоб, вартых падобнага звання. Але вы ўяўляеце словазлучэнне “народны пісьменнік Андрэй Федарэнка”? Я — не. Нават улічваючы, што месца ў пантэоне гэтаму творцу ўжо гарантавана. Бо эпоха цяпер зусім іншая.
Яшчэ адзін важкі аргумент — у грамадскім прызнанні творцаў. Савецкі пісьменнік атрымліваў статус народнага ў якасці прызнання за ўсё зробленае. Ён пераходзіў у статус алімпійца, крытыка якога не віталася. Куды больш гнуткай і дзейснай з’яўляецца сістэма літаратурных прэмій, якая (зразумела, у ідэале) ацэньвае пэўны твор або кнігу. Нездарма за апошнія дзесяцігоддзі з’явілася каля двух дзясяткаў прэмій (як дзяржаўных, так і прыватных). Так, іх матэрыяльны эквівалент непазбежна саступае дабротам, якія мелі народныя пісьменнікі за савецкім часам. Магчыма, з часам сітуацыю выправяць мецэнаты. Але тое, што беларуская літаратура адышла ад савецкіх звычаяў, сведчыць: курс для развіцця выбраны правільны.
Дзяніс Марціновіч
denis.martsinovich@gmail.com
denis.martsinovich@gmail.com