Обзор книг Андрея Федаренко "Сузiральнiк" и Марка Леви "Она & он"

Мозаика судеб


Андрэй Федарэнка. Сузiральнiк.
Мiнск, 2018

Проза Андрэя Федарэнкi мудрая i ўражлiвая, пранiзлiвая i няспешная... Далёкая ад кан’юнктурных фокусаў, гэтак жа, як i сам пiсьменнiк. Доказ, што можна без перформенсаў i фэйсбукаўскiх завiрух быць у лiтаратурным мэйнстрыме дзякуючы толькi таленту. Простыя лёсы простых людзей... Вёска... Горад... Беларусь... Празрыстасць стылю падманвае, бо не кожны асэнсуе, якая глыбiня пад няспешным аповедам. Але за спляценнем лёсаў «маленькiх людзей» i падрабязнымi пейзажнымi апiсаннямi — тыя экзiстанцыйныя праблемы, якiя мастацтва ды фiласофiя вырашаюць адвечна i не вырашаць нiколi. Для чаго мы жывём? Што такое шчасце? Здольны вясковы хлопец Аляксей марыць паступiць у iнстытут, зрабiць кар’еру. Але на ўсё жыццё застаецца працаваць рознарабочым на чыгунцы, даглядае хворую мацi. Праз гады ён сустракаецца ў Мiнску з дзяўчынай, з якой быў раман. Яна паспяховы псiхолаг. У яе сям’я, кватэра, «Лексус»... Хто большага дасягнуў? Нават калi ты здольная раскласцi на палiчкi ўсе свае i чужыя комплексы, нiколi не змiрышся, што высокае каханне да цябе сцiплага прыгажуна, пранесенае iм праз усё жыццё, — твая наiўная выдумка. Ты не паверыш, што той няўдачнiк нi аб чым не шкадуе i нiкому не зайздросцiць. Нагадвае прыпавесць пра самага шчаслiвага ў свеце чалавека, чыя кашуля магла ацалiць уладара. Калi такi быў знойдзены — у яго з–за беднасцi не аказалася кашулi.

Аўтар умее ўглядацца ў гэты свет, ягоных матылькоў i ягоныя кветкi, водблескi на баках цяплiц, твары дзяцей за агароджай дзiцячага садка. Быць адначасова над быццём — i часткай гэтага быцця. А галоўнае — адчуваць боль сваiх блiзкiх. Спрабаваць зразумець iх, такiх розных, нехлямяжых, несправядлiвых, часам жорсткiх, часам самаахвярных. Чалавек сярод людзей. Сузiральнiк... Не, больш чым сузiральнiк. Пiсьменнiк.


Марк Леви. Она & он. Москва.
Издательство «Иностранка», 2019

Эта любовная история так и просится на экран, пополнить ряды романтических комедий. Главная героиня — популярная молодая английская актриса Миа. Она только что снялась в высокобюджетном фильме вместе с мужем Дэвидом. Вот только Дэвид — довольно отвратный тип, завидует жене, изменяет, врет. А супругам нужно изображать перед прессой семейную благодать. Короче, несчастная Миа убегает в Париж, к подруге. Вам еще не кажется, что вы это в каком–то фильме видели? Второй герой — романист Пол. Такой весь из себя стеснительный, боящийся публичных выступлений и самолетов. Впрочем, последние романы его популярны только в Корее. Друзья Пола заполняют от его имени анкету на сайте знакомств. Далее угадайте что? На анкету клюет Миа, выдающая себя за свою подругу–ресторатора. Все по схеме: неловкая ситуация знакомства, постепенно возникающее чувство, раскрытие личных прекрасных качеств... Герой до последнего тупит, не подозревая, что познакомился со звездой экрана. И поцелуй на фоне титров. Разве что развлекла ирония автора по поводу книжного рынка и его законов. Прилетает бедняга Пол в Корею, откуда все его доходы, и понять не может, откуда у журналистов дикие вопросы про его роман. Просит одного журналиста пересказать сюжет своего же романа. И в обалдении понимает, что этого не писал и писать не мог, ибо речь о местных политических проблемах: активисты сделали иностранного писателя ширмой для своего творчества.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.
Полная перепечатка текста и фотографий запрещена. Частичное цитирование разрешено при наличии гиперссылки.
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter