Адчыняйце скрыні
З Антонам Дацкевічам мы пазнаёміліся ў музеі падчас адкрыцця выста-вы «Па слядах музейных экспедыцый». Антон удзельнічаў у сцэнцы — сыграў ролю музейшчыка, які разам з калегай ходзіць па вёсках і ўгаворвае вясковых жанчынак не шкадаваць «дабра». Ды так пераканаўча сыграў, што захацелася спытаць, адкуль у гарадскога хлопца такая добрая заходнепалеская гаворка?— Гаворка паўднёвазагародскага тыпу, тыповая для Заходняга Палесся, — удакладняе Антон. — Мы так размаўляем дома — гэта мова маіх продкаў па мамінай лініі. Дзіцём кожнае лета бываў у бабулі ў вёсцы Хлевішча, што каля горада Высокае Камянецкага раёна. Любоў да гісторыі, зацікаўленасць мінулым там і сфарміраваліся. Дзякуючы бабе Шуры, якая любіла з гумарам расказваць розныя гісторыі з жыцця.
Дарэчы, пра свой род Антон кажа — «з асочнікаў». У часы Вялікага Княства Літоўскага так называлі каралеўскіх леснікоў з Белавежскай пушчы. Яны мелі вайсковую павіннасць і суправаджалі ваенныя абозы. Як вядома, мяса для Грунвальдскай бітвы нарыхтоўвалі ў Белавежскай пушчы. Пэўна, прычаснымі да той справы былі і продкі Антона.
Пытаюся, ці шмат чаго было ў дзедаўскіх хатах цікавага — старыя рэчы, адзенне? Кажа — не шмат:
— Народныя строі на Камянеччыне зніклі на адно-два пакаленні раней, чым у Маларыцкім ці Кобрынскім раёне. Уплыў горада адчуваўся ўжо пасля Першай сусветнай — фабрычныя тканіны, пінжакі, гарадскі касцюм. Народнае адзенне — свае клятчастыя спадніцы, характэрныя для Камянеччыны, — насілі, мабыць, толькі старыя жанчыны.
З Камянецкага раёна Антон прывёз у краязнаўчы музей таксама шмат старых рэчаў, напрыклад разныя прасніцы, па-мясцоваму — «потёскі». Зараз яны прадстаўлены ў новай экспазіцыі. Яскравы прыклад беларускага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва.
— Кожная з гэтых прасніц — унікальны экспанат, таму што не паўтараюцца арнаментальныя кампазіцыі. Іх, дарэчы, у будучыні можна выкарыстоўваць у кніжнай графіцы, — лічыць Антон.
З экспедыцый ён прывозіць таксама адзенне, посцілкі, ганчарныя вырабы, драўляны посуд, цуркі — палачкі, якімі звязвалі снапы. Важна ўсё гэта сабраць, пакуль не згублена.
Чаму ў археолага такая цікавасць да этнаграфіі? Кажа, не заўсёды археалагічныя разведкі даюць вынікі, а з пустымі рукамі дадому ехаць не хочацца:
— Наш традыцыйны строй — наш гонар. Чым больш зберажом, тым лепш. На тэрыторыі Брэсцкага Пабужжа распаўсюджаны Камянецкі, Кобрынскі, Маларыцкі і Дамачаўскі (Надбужанскі) строі. Цудоўна, каб кожны сельсавет быў прадстаўлены сваім традыцыйным касцюмам. Бо амаль у кожным сяле ёсць пэўныя адрозненні. На жаль, некаторыя строі можна пабачыць толькі на фотаздымках. Шмат даводзіцца размаўляць з людзьмі, распытваць, што яны памятаюць, што ў іх захавалася. Фіксуем і фальклорныя творы — песні, прыказкі, легенды, паданні. Так, на левым беразе Буга ў вёсцы Неплі бытавала паданне пра каменны крыж — скамянелую нявесту.
Машына часу
Археолагам Антон вырашыў стаць на апошнім курсе Брэсцкага дзяржуніверсітэта імя Пушкіна, дзе вучыўся на гісторыка:— Мая першая студэнцкая практыка праходзіла пад кіраўніцтвам вядомага беларускага археолага Вадзіма Георгіевіча Беляўца ў Жабінкаўскім раёне каля вёскі Пятровічы. Гэта была экспедыцыя НАН Беларусі — раскопкі грунтавога могільніка вельбарскай культуры жалезнага веку. Гэтую культуру пакінула насельніцтва ўсходнегерманскага племяннога саюзу готаў. Падчас раскопак пад некалькімі метрамі жоўтага пяску мы знаходзілі грунтовыя пахаванні па абрадзе крэмацыі, у якіх ляжалі перапаленыя чалавечыя косткі, пацеркі, фібулы і іншае. Потым я ездзіў з Вадзімам Георгіевічам у археалагічныя разведкі.
Што тычыцца Брэстчыны, то Антон прымаў таксама ўдзел у раскопках пад кіраўніцтвам Аляксандра Башкова ў Дастоева, дзе была сядзіба роду Дастаеўскіх, у Скоках — на сядзібе Нямцэвічаў, быў удзельнікам экспедыцыі Інстытута гісторыі НАН Беларусі ў Белавежскай пушчы, дзе зараз будуецца археалагічны скансэн.
Адной з цікавых экспедыцый лічыць удзел у раскопках пад кіраўніцтвам кандыдата гістарычных навук Алега Іова:
— У Юравічах на Гомельшчыне Алег Вільгельмавіч даследуе старажытны горад, які ён звязвае з першапачатковым Туравам. Ён мяркуе, што ранні Тураў X — першай паловы XI стагоддзя знаходзіўся ніжэй па цячэнні Прыпяці, на ўсход ад Мазыра. А Тураў у Жыткавіцкім раёне ўзнік пазней — у сярэдзіне XI стагоддзя. У яго вельмі цікавая гіпотэза, якой ён шукае доказы.
Тэма навуковага даследавання Антона Дацкевіча — сістэма рассялення на тэрыторыі Беларускага Пабужжа ў IX—XV стагоддзях.
Стаіць задача выявіць новыя гарадзішчы, селішчы і курганныя могільнікі, высветліць, якія памеры мелі паселішчы, вызначыць іх тапаграфію і храналогію.
— Невялікія гарадзішчы-сховішчы дыяметрам каля 30 метраў узнікалі ў X стагоддзі і існавалі да пачатку XI. Потым масава знікалі. Гэта звязана хутчэй за ўсё з падпарадкаваннем тэрыторый Кіеўскай дзяржаве, бо кіеўскія князі знішчалі мясцовую эліту. Прыкладам такога помніка з’яўляецца гарадзішча каля вёскі Франопаль Брэсцкага раёна. Мне цікава прасачыць сістэму рассялення ў перыяд узнікнення дзяржаўнасці на нашых землях, як было ўладкавана жыццё нашых продкаў.
— Ці магчымы яшчэ сенсацыі?
— Канечне. Не губляю надзеі, што можна адшукаць цэлае гарадзішча. Ёсць раёны на Брэстчыне — Драгічынскі, Кобрынскі, — якія даследаваны ў меншай ступені. У верхнім цячэнні Мухаўца можна выявіць новыя цікавыя помнікі.
Сцэнка з жыцця музейных супрацоўнікаў у этнаграфічнай экспедыцыі.
Кожнай вёсцы па музеі
Брэсцкі абласны краязнаўчы музей, куды нясе цікавыя артэфакты Антон Дацкевіч, мае багатую не толькі этнаграфічную, але і археалагічную калекцыю. Выдатныя этнаграфічныя і археалагічныя артэфакты можна ўбачыць у вёсцы Моталь Іванаўскага раёна, дзе археалагічная экспазіцыя створана дзякуючы знаходкам шматгадовых экспедыцый на Ясельду пад кіраўніцтвам доктара гістарычных навук, прафесара Алены Калечыц.Але на Брэстчыне не хапае этнаграфічных музеяў, лічыць Антон:
— Напрыклад, у Маларыцкім раёне, калі не браць у расклад экспазіцыю цэнтра народнай творчасці, зусім няма. А раён найбольш багаты на этнаграфічныя помнікі, і там можна было стварыць не проста музей, а круты скансэн. Школьныя музеі, цэнтры рамёстваў, сельскія клубы, бібліятэкі з экспазіцыямі, прыватныя вясковыя музеі — гэта ўсё добра. Але яны не з’яўляюцца профільнымі ўстановамі, там, як правіла, няма адпаведнага ўліку, сістэматызацыі, а ў гэтай справе павінен быць жорсткі кантроль.
Антон кажа, што ў вясковых хатах яшчэ шмат чаго засталося:
— Усё залежыць ад рэгіёна. Упэўнены, музеі могуць яшчэ папаўняцца экспанатамі.
kozlovich@sb.by
Фота Паўла Богуша і з архіва Антона Дацкевіча