Грошы любяць парадак

Буйнейшы ў Беларусі Банкаўскі працэсінгавы цэнтр — яго паслугамі карыстаюцца 14 банкаў, якія выпусцілі ў агульнай складанасці амаль дзесяць мільёнаў банкаўскіх картак — прыадкрыў заслону над сваёй працай
Буйнейшы ў Беларусі Банкаўскі працэсінгавы цэнтр — яго паслугамі карыстаюцца 14 банкаў, якія выпусцілі ў агульнай складанасці амаль дзесяць мільёнаў банкаўскіх картак — прыадкрыў заслону над сваёй працай


Наўрад ці засталася ў нас сям’я, дзе банкаўская картка не стала б прывычным прадметам ужытку. Сёння ў абарачэнні больш за 12,3 мільёна карт (прырост за год — прыкладна 500 тысяч), а ў 2012-м на руках у насельніцтва картак было толькі 9,9 мільёна. Хто спрачаецца, безнаяўныя плацяжы вельмі зручныя, а магчымасць расплаціцца “пластыкам” ёсць амаль усюды. Атрыманне зарплат, стыпендый, пенсій, паход у магазін, траты ў замежным падарожжы — усё стала больш лёгкім і камфортным. Але гэта для нас працэс надзвычай просты: маўляў, расплаціўся, да прыкладу, за мяжой за сувенір карткай VISA і знай сабе, гуляй далей. А вось для банка — таго, якому належыць карта, і “прымаючага боку” — тут усё толькі пачынаецца. Каб грошы з вашага рахунку паступілі на рахунак атрымальніка, трэба вызначыць, у якога банка ў якой краіне варта спісаць сродкі. Своеасаблівымі масткамі тут і становяцца працэсінгавыя цэнтры, якія апрацоўваюць запыты і даюць адказ, ці ўсё ў парадку з картай, яе нумарам, тэрмінам дзеяння і ці дастаткова наогул ва ўладальніка сродкаў аплаціць пакупку. Прычым міжнародныя плацяжы — толькі адзін са шматлікіх напрамкаў дзейнасці.

У некаторых банкаў, да прыкладу, Прыёрбанка ці Белзнешэканамбанка, ёсць свае працэсінгавыя цэнтры, большасць фінансавых устаноў краіны карыстаюцца ў Банкаўскім працэсінгавым цэнтры поўным комплексам паслуг. Ён абслугоўвае каля 78 працэнтаў ад усіх выпушчаных у Беларусі картак і амаль такую ж долю арганізацый гандлю і сэрвісу, дзе ўсталяваны аплатныя тэрміналы, падключаныя да апаратна-праграмнага комплексу цэнтра. Работа тут не спыняецца ніколі: апрацоўваюцца аперацыі па банкаўскіх аплатных картах, падрыхтоўваецца і прадастаўляецца інфармацыя для правядзення міжбанкавых разлікаў, падключаюцца да сістэм кіравання банкаматы, інфакіёскі і тэрміналы. Сістэмы апрацоўкі дадзеных цэнтра працуюць кругласутачна 365 дзён у годзе, у суткі тут апрацоўваецца да 5,5 мільёна запытаў на правядзенне аперацый. Акрамя гэтага, менавіта тут персаналізуюць больш за 10.000 банкаўскіх картак у дзень — на магнітную паласу і ў мікрапрацэсар запісваецца неабходны набор дадзеных аб карце і яе трымальніку. Працуюць і з бескантактнымі картамі, якія не трэба счытваць з дапамогай тэрмінала, дастаткова паднесці да спецыяльнага рыдара — і аплата завершана за пару секунд. Спецыялісты прагназуюць: з павелічэннем колькасці такіх тэрміналаў у якасці інструмента плацяжу ўсё часцей будуць выкарыстоўвацца мабільныя тэлефоны, наручныя гадзіннікі ды іншыя ўстройствы, дзе магчымы мікрапрацэсар з бескантактным інтэрфейсам.


Ролю грамадскай прыёмнай тут адыгрывае кантакт-цэнтр, або, як яго яшчэ называюць, служба сэрвісу кліентаў. Толькі ўявіце: за месяц адзін аператар апрацоўвае больш за 10 тысяч званкоў! А ўсяго кантакт-цэнтр прымае 450 — 490 тысяч званкоў штомесяц. Абсталявана 40 рабочых месцаў, але калі днём у гадзіны найбольшай загружанасці працуюць усе аператары, то ўначы, калі званкоў не так шмат, спраўляюцца некалькі. Работнікі кантакт-цэнтра па званку карыстальніка могуць заблакіраваць картку, калі яна згубілася, або, наадварот, разблакіраваць, напрыклад, пасля тройчы няправільна ўве­дзенага ПІН-кода. Тут падкажуць і астатак па рахунку, удакладняць, ці паспяхова была праведзена якая-небудзь аперацыя з картай, калі вы не ўпэўненыя ў гэтым. Акрамя іншага, служба сэрвісу кліентаў прадастаўляе паслугі гандлёвай сеткі: арганізацыі гандлю і сэрвісу могуць даведацца аб продажы абсталявання, пакінуць заяўку на рамонт тэрмінала і таму падобнае. Але інфармацыйнай падтрымкай справа не абмяжоўваецца, важны напрамак дзейнасці — пашырэнне сеткі прыёму картак. Цэнтр забяспечвае ў краіне развіццё інфраструктуры: пастаўляе банкам ды іншым прадпрыемствам тэрміналы і банкаматы. І ў прадпрыемстваў гандлю і сэрвісу, уключаючы ІП, ёсць магчымасць выбраць аптымальную схему атрымання і абслугоўвання абсталявання з улікам сваіх магчымасцяў і планаў. Ёсць і спецыяльныя прапановы для малога бізнесу: адносна недарагія мабільныя тэрміналы, так званыя M-POS, якія працуюць пры падключэнні да смартфона і інтэрнэту. Дарэчы, у Банкаўскага працэсінгавага цэнтра ўжо 19 рэгіянальных прадстаўніцтваў у абласных цэнтрах ды іншых буйных гарадах краіны...

А яшчэ тут супрацьстаяць усякага роду спробам несанкцыянаванага выкарыстання банкаўскіх картак.

А вось як гэта ажыццяўляецца, расказвае намеснік генеральнага дырэктара Банкаўскага працэсінгавага цэнтра Алена Адзіночанка. У цэнтры штодня працуе група рызыка-аналітыкаў, якія пры дапамозе спецыялізаванага праграмнага забеспячэння выяўляюць падазроныя аперацыі. Як гэта працуе? Просты прыклад: па картцы аперацыя здзяйсняецца ў Беларусі, а праз гадзіну — у Сінгапуры. І гэта адбываецца не праз інтэрнэт, а ў звычайным магазіне або банкамаце. Відавочна, што дабрацца з Беларусі ў Сінгапур за такі кароткі час немагчыма, значыць, тут папрацаваў ашуканец. У гэтай сітуацыі мы блакіруем картку кліента і паведамляем у банк. Або, напрыклад, пры аналізе ашуканскіх аперацый можа высветліцца, што ў якой-небудзь краіне ў вялікіх аб’ёмах крадуць дадзеныя ўладальнікаў картак. Тады ёй прысвойваецца статус краіны з высокім узроўнем рызыкі. І калі за межамі Беларусі здзяйсняюцца аперацыі на вялікія сумы па карце, якая была заўважана ў краіне з такім статусам, то падобныя аперацыі адносяцца да катэгорыі падазроных. Варта нашым сістэмам выявіць такія выпадкі, як картка блакіруецца, а мы неадкладна інфармуем банк аб неабходнасці правядзення разбору...


Толькі лічбы


На 1 ліпеня 42,7 працэнта эмітаваных у краіне банкаўскіх карт — гэта карткі БЕЛКАРТ, 43,8 працэнта — VISA, 13,5 працэнта — Mаstercard. А зу­сім хутка завершыцца праект па падрыхтоўцы новых для Беларусі карт — American Express. Дзякуючы гэтаму мы атрымаем доступ да дадатковых паслуг. Што цікава, калі ў 2009 годзе толькі 41 працэнт аперацый па картах быў безнаяўным, то сёння — 75 працэнтаў ад агульнай колькасці.

Ганна Асокіна
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter