Обзор книг Алеся Суши "Беларуская дзiцячая энцыклапедыя "Францыск Скарына" и Пола Остера "Измышление одиночества"

Память одиноких

Алесь Суша. Беларуская дзiцячая энцыклапедыя «Францыск Скарына» ў 3 часцях. «Беларуская энцыклапедыя iмя Петруся Броўкi», 2016.

   

На свяце беларускага пiсьменства, якое прайшло ў Рагачове, была прэзентавана трэцяя, завяршальная, частка выбiтнога выдання — дзiцячай энцыклапедыi «Францыск Скарына» у трох тамах. Яе аўтар, вядомы скарынавед Алесь Суша, паставiў вельмi складаную задачу: расказаць пра Скарыну праз навуковыя факты, але займальна, каб захапiць юных чытачоў. I гэта ўдалося. Першы том — «Скарына — чалавек–энцыклапедыя» — пра шматграннасць першадрукара. Ён i вучоны, i асветнiк, i прадпрымальнiк, i мастак, i палiтык... Другая частка, «Францыск Скарына — чалавек свету», прысвечаная падарожжам вялiкага палачанiна. Трэцяя, «Францыск Скарына — чалавек–легенда», распавядае пра спадчыну Скарыны. Тут ёсць раздзелы пра рукапiсную кнiгу, узнiкненне кнiгадрукавання, тэхналогii, якiмi карысталiся ў тую эпоху. Паколькi выданне адрасавана юным чытачам, яно максiмальна вiзуалiзавана. Можна пабачыць i Зал сарака ў Падуанскiм унiверсiтэце, дзе знаходзiцца фрэска з выявай нашага Францыска, iнтэр’еры Кракаўскага ўнiверсiтэту, вулiцы старажытнага Полацка, каналы ў Капенгагене... I тут мог быць Скарына, бо ў яго бiяграфii «ёсць адзiн недастаткова вывучаны i складаны момант — гэта яго праца ў якасцi сакратара караля Дацыi». Некаторыя лiчаць, што пад Дацыяй трэба разумець Дакiю, але большасць навукоўцаў схiляецца да думкi, што маецца на ўвазе кароль Данii, чыiм сакратаром мог служыць Скарына. Трэцi том дае магчымасць уважлiва разгледзець старонкi самiх скарынаўскiх старадрукаў... Дарэчы, Алесь Суша прызнаецца, што некаторыя iлюстрацыi — сапраўдны эксклюзiў, сярод iншага, прыводзяцца гравюры, якiя Скарына «запазычыў» у iншых выдаўцоў, напрыклад, з пражскага выдання 1497 г.

Пол Остер. Измышление одиночества. Москва, Издательство Э, 2016.

Под одной обложкой — два произведения. Герой романа «Портрет человека–невидимки», поэт–интеллектуал, теряет отца... Они не сильно ладили и мало общались. И герой задается вопросом: каким же был человек, давший ему жизнь? Ответить непросто. Остается вспоминать какие–то детали, эпизоды. Но и это не откроет тайны — отец настойчиво избегал всякой прочной привязанности, словно уклонялся от жизни, по принципу «Если кто–то никогда не узнает о нем правды, ее нельзя будет потом обратить против него». Не курил, не пил, не проявлял «никакой жажды к интеллектуальным удовольствиям». Женился, развелся... Жил в пустом захламленном доме, едва замечая, что вокруг... Роман «Дневник памяти» — книга в книге. Персонаж по имени О., он же автор, видящий себя со стороны, словно бросает вызов времени, пытаясь сохранить впечатления на бумаге, хаотично записывая, что всплывает в памяти, а на самом деле создавая довольно лестный для себя портрет. Музей Ван Гога в Амстердаме. Дневник Анны Франк. Мемуары Надежды Мандельштам. Цитаты из современной поэзии. Точнее, мысли О. обо всем вышеперечисленном. «Иногда О. кажется, что ментальные брожения его сына за игрой в точности отражают его собственное продвижение по лабиринту книги». Объединяет оба произведения слово, использованное в названии: одиночество. Невозможность стать частью некоего целого. Но в отличие от героев Сэлинджера герои Остера почему–то не вызывают сочувствия. Эгоцентризм, знаете, не слишком симпатичное качество.

Издания для обзора предоставлены книжным магазином «Академическая книга», Минск, пр-т Независимости, 72.

Советская Белоруссия № 178 (25060). Пятница, 16 сентября 2016
Заметили ошибку? Пожалуйста, выделите её и нажмите Ctrl+Enter